اوکراین: پیروزی روسیه به جنگ جهانی سوم منجر می‌شود-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

اوکراین: پیروزی روسیه به جنگ جهانی سوم منجر می‌شود

نخست وزیر اوکراین ادعا کرد اگر کشورش در مقابل روسیه شکست بخورد، این پیروزیِ مسکو به جنگ جهانی سوم منجر خواهد شد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 06
کد خبر: ۲۳۹۵۳۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ تارنمای سی بی سی کانادا نوشت: دنیز شمیهال مدعی شد که در صورت شکست اوکراین، روسیه احتمالا لهستان و کشور‌های حوزه بالتیک (همچون لیتوانی، لتونی و استونی) را هدف حمله قرار خواهد داد.

وی با این بهانه مدعی شد که این امر به ورود سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به جنگ نیز منجر خواهد شد.

سی بی سی نوشت: با گذشت دو هفته از تصویب بسته کمک خارجی آمریکا به اوکراین که مدت‌ها انتظار آن می‌رفت، نخست وزیر اوکراین هشدار داد اگر کشورش در مقابل روسیه شکست بخورد جنگ جهانی سوم رخ خواهد داد.

در ۲۳ آوریل (۴ اردیبهشت) سنای آمریکا پس از ماه‌ها تاخیر بسته کمک خارجی ۹۵ میلیارد دلاری را برای حمایت از اوکراین، رژیم اسرائیل و دیگر متحدان آمریکا تصویب کرد.

شیمهال در مصاحبه با سی بی سی کانادا، از گروه هفت و اتحادیه اروپا خواست برای حفظ و حراست از نه تنها مردم اوکراین، بلکه ارزش‌های جهانی دموکراسی همکاری کنند.

وی مدعی شد: ما از ارزش‌های اروپا، مرز‌های اروپا و مرز‌های جهان متمدن حفاظت می‌کنیم. حمایت از اوکراین برای حفظ آینده جهان ضروری است.

اظهارات شیمهال یک روز بعد از ادعا‌های کریستیا فریلند معاون نخست وزیر کانادا در اندیشکده چتم هاوس مطرح شد. فریلند در این مراسم مدعی شد که «پیروزی روسیه در جنگ اوکراین آغازگر دوره کاملی از زوال دموکراسی و پیروزی رژیم‌های استبدادی خواهد بود».

دولت اتاوا در لایحه بودجه اخیر خود، ۳۲۰ میلیون دلار برای «ارائه کمک‌های نظامی کشنده و غیرکشنده» به اوکراین در سال جاری در نظر گرفت که بخشی از یک بسته کمک امنیتی دوجانبه بود که توسط ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین و جاستین ترودو نخست وزیر اوکراین در فوریه در کی یف امضا شد. دولت فدرال کانادا ۱.۶ میلیارد دلار برای کمک نظامی به اوکراین طی پنج سال آینده در نظر گرفته است.

انتظارات از ناتو

شیمهال همچنین درباره موضوع عضویت کی یف در ناتو مدعی شد که ارتش اوکراین مطابق با استاندارد‌های ناتو کار می‌کند و ما همه اصلاحات لازم را بکار بسته ایم و اکنون یک گام تا ملحق شدن به این ائتلاف نظامی فاصله داریم.

وی گفت کی یف انتظار دارد پاسخ تقاضای خود برای پیوستن به ناتو را که در سپتامبر سال ۲۰۲۲ شد، در نشست ژوئیه (تیر) سال جاری سران ناتو در واشنگتن دریافت کند.

نخست وزیر اوکراین در اظهارنظر خود در باره اعزام سربازان غربی به اوکراین گفت تقویت قوا مطمئنا می‌تواند به عقب راندن روسیه کمک کند، اما فعلا اوکراین از شرکای خود خواسته است تجهیزات نظامی در اختیار این کشور قرار دهند.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به تازگی در مصاحبه با اکونومیست پیشنهاد اعزام نیرو‌های ناتو به اوکراین را مطرح کرده بود. / ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده