مخالفت آمریکا با قمار صهیونیست‌ها روی رفح-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

مخالفت آمریکا با قمار صهیونیست‌ها روی رفح

نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای کسب حداقل دستاورد میدانی خطر «قمار رفح» را به جان خریده، آن هم در حالی که تلاش برای بقای وی به تهدیدی برای باقی ماندن رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید تبدیل شده است. دموکرات‌ها می‌دانند اگر جنگ در غزه متوقف نشود، باید آماده واکنش رأی دهندگان آمریکایی‌ها در ایالت‌های رقابتی باشند.
محمد بیات؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 12
کد خبر: ۲۴۰۱۷۴

مخالفت آمریکا با قمار صهیونیست‌ها روی رفح

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ پافشاری کابینه جنگ و ارتش صهیونیستی برای تکمیل تجاوز نظامی به جنوب غزه سبب برانگیخته شدن مخالفت‌های رسمی و عمومی در سراسر جهان شده است. از ابتدای نبرد «طوفان الاقصی» تا امروز دولت دموکرات آمریکا بزرگ‌ترین حامی تل‌آویو در جنگ مستقیم با حماس بوده است، اما کشتار بی‌رویه غیرنظامیان و در عین حال حساس شدن افکار عمومی داخل آمریکا سبب شده است جو بایدن، رئیس جمهور این کشور سیاست متفاوتی در قبال تل‌آویو اتخاذ کند.

سیگنال منفی بایدن به صهیونیست‌ها سبب برانگیخته شدن خشم راستگرایان کابینه رژیم صهیونیستی شد


واشنگتن برخلاف روزهای ابتدایی جنگ صریح اعلام کرد، آمریکا توان آتش رژیم صهیونیستی را در حمله به رفح تقویت نخواهد کرد و مخالف عملیات گسترده در این منطقه است. کارشناسان معتقدند، وجود 1.4 میلیون فلسطینی در منطقه ای کوچک سبب می‌شود آغاز هرگونه عملیات نظامی با خطر کشته شدن تعداد بالای غیرنظامیان همراه باشد. در چنین شرایطی بایدن به دلیل ملاحظات داخلی و ترس از شکست در انتخابات قصد دارد مسیر خود از «بی بی» جدا کند.


شامگاه چهارشنبه گذشته رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری سی.ان.ان به انتقاد از سیاست‌های کابینه نتانیاهو در قبال جنگ غزه و برنامه ریزی برای اشغال متراکم‌ترین نقطه جهان، یعنی رفح پرداخت و به صراحت اعلام کرد، اگر رژیم صهیونیستی قصد حمله گسترده به رفح داشته باشد، آمریکا ارسال تسلیحات و مهمات را به فلسطین اشغالی متوقف خواهد کرد.


پیش تر نیز مقام های آمریکایی اعلام کرده بودند، واشنگتن از بیم آغاز عملیات گسترده در رفح ارسال محموله بزرگ نظامی از موشک‌های یک هزار و 500 پوندی را به تل‌آویو لغو کرده است. دولت آمریکا در حالی لب به انتقاد از سیاست‌های رژیم صهیونیستی در جنگ غزه گشوده است که به گواه وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، واشنگتن تقریباً نیمی از تسلیحات صهیونیست‌ها را در جنگ غزه تأمین کرده و حمایت مالی- نظامی به قدری آشکار است که حتی بایدن نتوانست آن را انکار کند و به کشته شدن غیرنظامیان فلسطینی به وسیله بمب‌های آمریکایی اعتراف کرد.


سیگنال منفی بایدن به صهیونیست‌ها سبب برانگیخته شدن خشم راستگرایان کابینه رژیم صهیونیستی شد. ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با انتشار توئیتی جنجالی مدعی حمایت بایدن از جنبش حماس شد. در واکنش به توئیت جنجالی، اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی بن گویر را فردی بی مسئولیت خواند. کمی بعد نتانیاهو با انتشار پیامی ویدئویی مدعی شد، اگر لازم باشد با چنگ و دندان می ایستند و به تنهایی با حماس خواهند جنگید.


گلعاد آردان، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد در واکنش به تعلیق محموله‌های آمریکایی به سرزمین‌های اشغالی گفت: با دشمنی سرسخت مواجهیم، آیا اکنون زمان مناسبی برای اعمال محدودیت بر ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی است؟


خیم سابان، ابرمیلیاردر صهیونیست که به عنوان حامی اصلی بایدن در کارزار انتخاباتی شناخته می‌شد نیز لب به انتقاد از رئیس جمهور دموکرات گشود و نسبت به  اظهارات وی در زمینه حمله رژیم صهیونیستی به رفح ابراز ناخرسندی کرد.


از نظر روان شناختی، دولتمردان و شهروندان رژیم صهیونیستی همواره آمریکا را «برادر بزرگتر» و ضامن امنیت خود می‌شناسند. پاسخ منفی بایدن به همراهی با رژیم صهیونیستی در حمله به رفح به مثابه شوک روانی به مقام های رژیم صهیونیستی است.


از ابتدای حمله هفتم اکتبر، بایدن با در نظر گرفتن قدرت و نفوذ لابی‌های صهیونیستی در آمریکا تصمیم گرفت در کنار نتانیاهو قرار بگیرد و از عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه حمایت کند. با وجود این، جاه‌طلبی‌های «بی بی» سبب شده است بخشی از حامیان سنتی رژیم صهیونیستی همچون آمریکا، تروئیکای اروپایی و حتی عربستان سعودی و امارات مخالفت خود را با حمله به رفح ابراز کنند.

پاسخ منفی بایدن به همراهی با رژیم صهیونیستی در حمله به رفح به مثابه شوک روانی به مقام های رژیم صهیونیستی است


داخل ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی نیز با آنکه نتانیاهو همراهی افرادی همچون یوآو گالانت، داوید بارنیا و رونان بار را برای حمله به رفح دارد؛ اما چهره‌های کلیدی همچون بنی گانتز و آیزنکوت هم صدا با واشنگتن گزینه آتش‌بس موقت را دنبال می‌کنند. در این طرح آمریکایی، نتانیاهو با عقب‌نشینی از گزینه اشغال رفح و پذیرش آتش‌بس موقت، قدم در مسیر عادی سازی روابط با عربستان سعودی گذاشته است و می‌تواند با همراهی کشورهای اروپایی و محافظه‌کار عربی به بخشی از سازوکار سیاسی- اقتصادی غرب آسیا تبدیل شود.


بهره سخن

نتانیاهو برای کسب حداقل دستاورد میدانی خطر حمله به رفح را پذیرفته است. محقق نشدن وعده‌هایی همچون نابودی کامل زیرساخت و رهبران حماس یا آزادی اسیران سبب شده است نخست وزیر رژیم صهیونیستی خطر «قمار رفح» را به جان بخرد.


«بی بی» در حالی قدم در مسیر گذاشته است که حتی متحدان سنتی رژیم صهیونیستی حاضر به مشارکت در این جنایت آشکار نیستند. این معادله زمانی پیچیده‌تر می‌شود که تلاش برای بقای نتانیاهو به تهدیدی برای باقی ماندن بایدن در کاخ سفید تبدیل شده است. دموکرات‌ها به خوبی از این نگاه آگاهی دارند که اگر جنگ در غزه متوقف نشود، باید آماده واکنش رأی دهندگان آمریکایی‌ها در ایالت‌های رقابتی همچون میشیگان، آریزونا و پنسیلوانیا باشند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده