فلسطین، عامل بیداری جهان-راهبرد معاصر
گزارش اندیشکده «مدرن دیپلماسی»؛

فلسطین، عامل بیداری جهان

موضوع فلسطین مدت‌های طولانی میان تیترهای خبری گوناگون محصور بود، اما تحولات اخیر بی‌تفاوتی نسبت به این موضوع مهم را درهم شکست. اکنون درد و رنج مردم فلسطین در کانون توجه جهانیان قرار گرفته و ندای عدالت خواهی را در سراسر جهان برانگیخته است.
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024

فلسطین، عامل بیداری جهان

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ موضوع فلسطین مدت های طولانی میان تیترهای خبری گوناگون محصور بود، اما تحولات اخیر بی تفاوتی نسبت به این موضوع مهم را درهم شکست. اکنون درد و رنج مردم فلسطین در کانون توجه جهانیان قرار گرفته و ندای عدالت خواهی را در سراسر جهان برانگیخته است.


پوشش رسانه‌ای واقعیت‌های سختی را که فلسطینیان در غزه و خارج از آن مواجه هستند، افشا کرده که به تغییر عمیق زاویه دید مردم و افکار عمومی منجر شده است.

کارزار جهانی حمایت از فلسطین و محکومیت جنایت های ضد بشری اسرائیل با گذشت هفت ماه از آغاز جنگ همچنان با قدرت ادامه دارد و به دانشگاه های آمریکا، اروپا و سایر کشورهای جهان گسترش یافته است


نظرسنجی اخیر که به وسیله مؤسسه  YouGov انجام شد، نشان داد 56 درصد شهروندان بریتانیا از توقف صادرات تسلیحات به اسرائیل حمایت می کنند و این نشان دهنده تحولی عمده نسبت به مواضع گذشته آنهاست. این میزان آگاهی نشان دهنده اطلاع یافتن روزافزون آنها از شدت نقض حقوق بشر علیه فلسطینیان است.

 


59 درصد پاسخ دهندگان معتقدند، اسرائیل مرتکب نقض حقوق بشر در غزه شده است و خشونت و ظلم در حق مردم فلسطین را محکوم می کنند. داده‌های این نظرسنجی نشان‌دهنده تغییر محسوس در افکار عمومی سراسر جهان غرب، همراه با افزایش حمایت از آتش‌بس و درخواست برای گفت و گوهای صلح است.


حتي در ايالات متحده كه مدت‌ها حامی سرسخت اسرائيل بوده، كاهش محسوس حمايت عمومی از كمک‌های نظامی به اسرائيل مشاهده شده است كه نشان‌دهنده نااميدی فزاينده از وضع موجود در عرصه سياسی است. با وجود مواضع روشن افکار عمومی، دولت های غربی نتوانسته اند همگام با خواست شهروندانشان پیش بروند. گسست میان سیاستمداران و مردم نه تنها از نظر اخلاقی مذموم، بلکه از نظر سیاسی کوته بینانه است؛ به ویژه در سالی که در آن شاهد انتخابات متعدد در سراسر جهان خواهیم بود.


کارزار جهانی حمایت از فلسطین و محکومیت جنایت های ضد بشری اسرائیل با گذشت هفت ماه از آغاز جنگ همچنان با قدرت ادامه دارد و به دانشگاه های آمریکا، اروپا و سایر کشورهای جهان گسترش یافته است. مدعیان آزادی بیان در غرب، صدای اعتراضی وجدان های بیدار بشری را با سرکوب خشونت آمیز پاسخ می دهند و بار دیگر رویکرد دوگانه خود را به نمایش می گذارند.


آنچه در غزه می‌گذرد، بار گرانی بر شانه وجدان بشریت و آزمونی خطیر برای مشروعیت ارزش‌هایی همچون کرامت و حقوق بشر است که اروپایی‌ها مدعی تلاش در راستای آن هستند. غرب اکنون باید فریاد عدالت خواهی‌اش را در موضوع فلسطین بلند کند.


برای دهه‌ها، کشورهای غربی با همدستی و بی‌تفاوتی خود به نقض حقوق بشر علیه فلسطینیان دامن زدند، اما تحولات ماه‌های اخیر پرده غفلت را کنار زد و واقعیت تلخ زندگی فلسطینیان را در اشغال اسرائیلی ها آشکار کرد. این آگاهی باعث خشم جهانی علیه جنایت های ارتکابی اسرائیل در غزه شده و نیز نشان دهنده اعتقاد راسخ مردم به صلح، عدالت و کرامت انسانی است.


در عصر جدید آگاهی‌های بیشتر مردم در دنیای غرب، صدای فلسطینیان بلندتر از همیشه شنیده می شود و درخواست‌ها را برای پاسخگویی اسرائیلی ها به عدالت افزایش می‌دهد. این آگاهی و بیداری فقط یک لحظه نیست، بلکه کاتالیزوری برای تغییر پایدار، الهام بخش برای اقدام جمعی و تعهدی دوباره به حقوق بشر برای همگان است. این جرقه، آتشی برافروخته است و باشد که نورش وجدان های بشر را در سراسر جهان بیدار کند.

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
گزارش روزنامه «هیل»؛ / ۲ روز پیش

دروغ، مخرج مشترک کمپین‌های انتخاباتی آمریکا