اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است

«دلشاد شهاب» سخنگوی دفتر ریاست منطقه کردستان عراق گفت که سفر نیچروان بارزانی به تهران با هدف تأکید بر عمق روابط دو طرف صورت گرفته است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۲ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 06
کد خبر: ۲۳۹۵۲۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ در حالی که «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق از روز گذشته در تهران به سر می‌برد؛ «دلشاد شهاب» سخنگوی دفتر او در مصاحبه‌ای گفت که جمهوری اسلامی ایران یک قدرت منطقه‌ای تأثیرگذار است.


او به شبکه روداو گفت: «رئیس اقلیم در این سفر می‌خواهد تاکید کند که اقلیم کردستان تهدیدی برای منافع همسایگان نخواهد بود و راهبرد اقلیم کردستان تعامل سازنده است».


سخنگوی ریاست کردستان عراق افزود: «اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران روابطی تاریخی دارند و در دوران مبارزه با دیکتاتوری، ایران پناهگاه هزاران پناهنده عراقی بود و تا زمان سقوط رژیم دیکتاتوری، پایگاه مخالفان عراقی و اقلیم کردستان بود».
دلشاد شهاب همچنین گفت که از زمان تشکیل دولت در اقلیم کردستان، روابط اربیل و تهران بر پایه احترام به ایران بوده و طی این روابط، دو طرف منافع یکدیگر را حفظ کرده‌اند.


سخنگوی ریاست منطقه کردستان عراق، تأکید کرد: « جمهوری اسلامی ایران برای ما کشور مهمی است و مرزهای طولانی ما را به یکدیگر مرتبط می‌کند و همچنین روابط اقتصادی و تجاری قوی در کنار روابط دیپلماتیک دائمی و ادامه‌دار با یکدیگر داریم».


دلشاد شهاب افزود: «در تمامی شرایط سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک همسایه نزدیک است».


او با بیان اینکه از حدود دو سال پیش روابط ایران و منطقه کردستان عراق به سردی گراییده است؛ تأکید کرد: «همسایگی و روابط در منطقه ما با فراز و نشیب همراه است و در این مدت اخیر این روابط مقداری به سردی گرایید و از طریق این سفر می‌خواهیم این پیام را بدهیم که منافع مشترک میان ما بزرگ‌تر از این است که سردی بر آن چیره شود».


سخنگوی منطقه کردستان عراق در ادامه گفت که «همه نیروهای عراقی که در حال حاضر در قدرت هستند، پیشینه روابط مستحکم با جمهوری اسلامی ایران دارند و روزگاری ساز و کار تشکیل حکومت فعلی در تهران انجام می‌شد و امروز هم شکی نیست که ایران قادر به کمک در بهبود روابط اربیل و بغداد است».


«نیچروان بارزانی» روز گذشته در رأس هیأتی وارد تهران شد و امروز نیز با ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. او همچنین قرار است با مقام معظم رهبری و همچنین محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیدار کند./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده