ابعاد حمایت ایران از خیزش دانشجویان آمریکا-راهبرد معاصر
محمدرضا مرندی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

ابعاد حمایت ایران از خیزش دانشجویان آمریکا

محمدرضا مرندی، کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ایده عملیاتی حمایت دانشگاه‌های ایران از دانشجویان آمریکایی پیام مهم همبستگی در راه حمایت از فلسطین را به دنیا مخابره می‌کند، گفت: حمایت‌های دانشگاهی ایران دانشجویان آمریکایی را دلگرم می‌کند که اگر مشکل قانونی پیدا کردند، می‌توانند همچنان به تحصیل خود و حضورشان در مجامع علمی ادامه دهند.
محمدرضا مرندی؛ کارشناس مسائل سیاسی
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۱ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 06
کد خبر: ۲۳۹۲۸۱

پیام‌های حمایت علمی ایران از خیزش دانشجویان آمریکایی

به گزارش «راهبرد معاصر»‌؛ خیزش دانشجویان جهان علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی که مبدأ آن آمریکاست، روی دیگر چهره فریبنده دولت‌های غربی را به نمایش گذاشت. دولت‌هایی که با وجود ادعای آزادی بیان، دانشجویان معترض را که مسالمت‌آمیز بدون آتش زدن جایی، شکستن شیشه‌ای یا آشوبگری، دستگیر، زندانی و از تحصیل محروم می کنند. 

 

بله! دانشجویان بیدار غربی این روزها پا روی خط قرمز آمریکا، یعنی صهیونیسم گذاشته اند. در این میان برخی دانشگاه های ایران در راستای حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی اعلام کرده اند، از دانشجویان محروم از تحصیل آمریکا حمایت علمی می‌کنند. 

 

برای تحلیل این موضوع «راهبرد معاصر» به سراغ محمدرضا مرندی، کارشناس مسائل سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی رفته است که مشروح مصاحبه را می خوانید.

 

اقدام برخی دانشگاه‌های کشور بسیار مثبت و تأثیرگذار است و قطعاً دیگر دانشگاه ها به این موج می‌پیوندند

راهبرد معاصر: برخی دانشگاه‌های کشورمان اعلام کردند از دانشجویان در خطر محرومیت از تحصیل در آمریکا برای ادامه تحصیل در ایران حمایت می‌کنند. این موضوع چه پیامی برای مجامع بین‌المللی دارد؟

 

مرندی: برخی دانشگاه‌های کشور اعلام کردند، برای دانشجویانی که در اروپا و آمریکا در جنبش حمایت از فلسطین اخراج یا دچار مشکل شدند، امکانات فراهم می‌کنند و می توانند در ایران ادامه تحصیل دهند. 

 

به نظر می‌آید این ایده کاملاً عملیاتی باشد و پیام مهم همبستگی در راه حمایت از فلسطین را به دنیا مخابره می کند.

 

راهبرد معاصر: حمایت دانشگاهیان ایران چه پیام معناداری برای کشورهای عربی دارد که سکوتی تعجب برانگیز درقبال اعتراضات گسترده دانشجویی دارند؟ 

 

مرندی: در کشورهای عربی به دلیل اختناق موجود جرئت کاری ندارند، زیرا حکومت های مستقر با آن‌ها برخوردهای شدیدی می کنند، اما امکانی که دانشگاه‌های ایران فراهم کردند، به دانشجویان معترض آمریکایی روحیه می دهد که صدایشان شنیده شود و در آن سوی کره زمین بدانند در جمهوری اسلامی ایران از مبارزات آن‌ها حمایت می‌شود.

 

علاوه بر این، حمایت‌های دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران دانشجویان آمریکایی را دلگرم می کند که اگر مشکل قانونی پیدا کردند، می توانند همچنان به تحصیل خود و حضورشان در مجامع علمی ادامه دهند. اقدام برخی دانشگاه‌های کشور بسیار مثبت و تأثیرگذار است و قطعاً دیگر دانشگاه ها به این موج می‌پیوندند.

 

راهبرد معاصر: آیا اختناقی که مطرح کردید، در آمریکا نیست که اینچنین اعتراض کرده اند؟ چرا کشورهای عربی از واکنش در مواقع بحرانی ترس دارند؟

 

مرندی: برای اینکه در آمریکا و اروپا به‌صورت نمادین حدی از آزادی را نشان می‌دهند، ولی در کشورهای عربی همان حد نیست. بالاخره آن‌ها تا حدی آزادی می دهند، مانند اینکه اجازه می‌دهند کاریکاتور رئیس جمهور آمریکا را بکشند. اما خط قرمزشان چیست؟ خط قرمز غرب صهیونیزم است و زمانی که صهیونیسم و رژیم صهیونیستی به خطر بیفتد، تحمل نمی‌کنند و گویی آزادی وجود ندارد.

 

در کشورهای عربی وابستگی زیادی وجود دارد، دست‌نشانده غرب هستند و هیچ اختیاری از خود ندارند که بتوانند آزادانه عمل کنند. با وجود این، خیزش دانشگاهیان علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی و حمایت از فلسطین شکل دیگری به خود گرفته است، زیرا نزدیک به ۴۰ هزار نفر از فلسطینیان شهید شده اند. 

 

این بار جنایت‌های صهیونیسم تفاوت زیادی با گذشته دارد و شبکه‌های داخلی و بین‌المللی ایران همچون العالم، الکوثر، پری تی وی، المیادین و نیز خبرگزاری های عربی اطلاعات و اخبار دقیقی از فجایع صهیونیست‌ها در جنگ غزه منتشر کردند تا حدی که انحصار خبری غرب شکسته شد. 

 

همین موضوع انزجار عمومی و اعتراضات گسترده را به ویژه خیزش دانشگاهیان غرب علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی به‌دنبال داشته است.

راهبرد معاصر: اقدام جامعه دانشگاهی ایران چه پیامی برای مدعیان حقوق بشر ازجمله آمریکا دارد؟ کشوری که به بهانه حمایت دانشجویان از فلسطین به آن‌ها حمله، دستگیر، زندانی و از تحصیل محروم می کند؟

 

مرندی: از منظر حقوق بشر، غربی‌ها با نوع رفتارشان نسبت به خیزش دانشگاهیان نشان دادند تنها شعار آزادی بیان می دهند. آن‌ها بیش از یک سال پیش در کشورمان به دلیل مرگ طبیعی دختری غوغا و آشوب به‌پا و جمهوری اسلامی را به نقض حقوق بشر و نقض حقوق زنان متهم کردند. 

 

سران کشورهای اصلی اروپایی مانند انگلیس، فرانسه، آلمان و حتی آمریکا در نفوذ صهیونیسم هستند و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد، صهیونیست است

اکنون شاهدیم دانشجویان آمریکایی به کسی بی احترامی نکردند، شورش و خرابکاری نشد و تنها اعتراضشان را بیان کردند، اما دولت های اروپایی و آمریکا این حد از آزادی را قائل نیستند و تحمل نمی کنند. این نشان می دهد غربی‌ها در سیطره صهیونیزم هستند. 

 

گرچه سال‌هاست ایران می‌گوید غربی‌ها در سلطه صهیونیسم هستند و عده ای جمهوری اسلامی را به بدبینی متهم می کردند، حال کاملاً اثبات شده است حرف های مطرح شده صحیح بودند و غربی‌ها کاملاً در سلطه صهیونیسم هستند. 

 

سران کشورهای اصلی اروپایی مانند انگلیس، فرانسه، آلمان و حتی آمریکا در نفوذ صهیونیسم هستند و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد، صهیونیست است. این نشان می‌دهد با وجود آنچه شعار می دهند، آزادی در کشورهای غربی وجود ندارد.

 

بارها در کلاس درس این را عنوان کرده ام، در اروپا و آمریکا آزادی وجود ندارد؛ منتهی به‌دلیل اینکه تاکنون برایشان بحران پیش نیامده بود، مشخص نبود. حال که بحران پیش آمده، می بینید چگونه آزادی را نادیده گرفته‌اند و از هر ابزاری برای سرکوب دانشجویان استفاده می کنند.

 

راهبرد معاصر: نحوه عملیاتی شدن حمایت دانشگاه های ایران از دانشجویان معترض و محروم از تحصیل آمریکایی چگونه است؟ 

 

مرندی: این موارد در حیطه کارشناسی است. قطعاً وقتی دانشگاهی شرایطی می‌پذیرد، امکانات و راه های تسهیل را نیز فراهم می کند؛ از فراهم کردن دانشکده زبان و ادبیات فارسی تا خوابگاه و دیگر امکانات که در تعامل با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیش بینی می کنند.



ارسال نظر
تحلیل های برگزیده