اهمیت نصب سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی در رونق اقتصاد کشور-راهبرد معاصر
مهدی هاشم زاده، مدیر گروه انرژی اندیشکده ماهد در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

اهمیت نصب سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی در رونق اقتصاد کشور

مهدی هاشم زاده، مدیر گروه انرژی اندیشکده ماهد با بیان اینکه عملیات نصب سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی در سه سال نخست نزدیک به 20 میلیارد دلار درآمدزایی برای ایران به همراه دارد، گفت: با عملیات نصب سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی نزدیک به 15 هزار نفر مشغول به‌کار می‌شوند و تولید میعانات گازی به 50 هزار بشکه در روز می‌رسد. بالغ‌بر 800 تن گوگرد در این فاز تولید خواهد شد که ایران را به صادرکننده بزرگ منطقه‌ای تبدیل خواهد کرد.
مهدی هاشم زاده؛ مدیر گروه انرژی اندیشکده ماهد
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۱۰ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 01
کد خبر: ۱۹۲۰۰۳

اهمیت نصب سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی در رونق اقتصاد کشور

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ با اعلام وزیر نفت عملیات حفاری فاز 11 پارس جنوبی پایان یافت؛ این مرحله آخرین طرح توسعه از بخش ایرانی بزرگترین میدان گازی جهان در آب های خلیج فارس است. میدان گازی پارس جنوبی با ظرفیتی بالغ بر 51 تریلیون مترمکعب گاز به طور مشترک به وسیله ایران و قطر بهره برداری می شود و با تکمیل فاز 11 پارس جنوبی 56 میلیون متر مکعب به ظرفیت برداشت گاز ایران افزوده خواهد شد. قرارداد توسعه این فاز با شرکت توتال فرانسه و CNCP چین بسته شده بود، اما به دلیل بدعهدی آنها کار به پیمانکاران ایرانی واگذار شد.


هم اکنون شرکت پتروپارس با تکیه بر توان داخلی توانست بخش های زیر سطحی و رو سطحی این مرحله از طرح توسعه میدان پارس جنوبی را با موفقیت تکمیل کند. برآوردها نشان می دهد نزدیک به 2.5 میلیارد دلار برای تکمیل این فاز هزینه شده است که در بلندمدت 130 میلیارد دلار برای ایران عایدی به همراه خواهد داشت.

فاز 11 پارس جنوبی یکی از فازهای مهم و مشترک ماست که تقریباً مدت مدیدی توسعه آن زمین گیر شده بود


مهدی هاشم زاده، مدیر گروه انرژی اندیشکده ماهد درباره ناترازی تولید و مصرف گاز در کشور به «راهبرد معاصر» گفت: کشورمان در فصول سرد سال در زمینه تولید و مصرف گاز با ناترازی مواجه است. برآوردها نشان می‌دهد به صورت میانگین در روز میان 150 تا 250 میلیون متر مکعب کمبود گاز در پیک زمستان در کشور وجود دارد که وزارت نیرو مجبور به قطع گاز صنایع و نیروگاه‌ها می شود. در چنین شرایطی دولت باید چاره ای برای جبران کسری کند.

 
وی افزود: برای حل این مشکل چند راه حل وجود دارد. نخست، کاهش مصرف است که با تعرفه گذاری و سیاست های قیمتی برای بخش پرمصرف جامعه اقداماتی از سوی وزارت نیرو در حال انجام است، اما موضوع اصلی تولید است که باید عرضه گاز به شبکه را افزایش داد. هفته گذشته بعد از هفت سال واردات گاز از ترکمنستان از سر گرفته شد. بخشی از مشکل در فصول سرد سال این است که شمال شرق ایران (خراسان جنوبی، شمالی و خراسان رضوی) با مشکل جدی افت فشار گاز مواجه اند که واردات گاز از ترکمنستان مشکل ناترازی را حل می کند.

 
مدیر گروه انرژی اندیشکده ماهد با برشمردن سایر راهکارها عنوان کرد: راهکار دیگر ذخیره سازی و در حال اتفاق افتادن است. راهکار دیگر اینکه از میادین گازی خودمان برداشت کنیم. فاز 11 پارس جنوبی یکی از فازهای مهم و مشترک ماست که تقریباً مدت مدیدی توسعه آن زمین گیر شده بود. با خروج آمریکا از برجام شرکت فرانسوی توتال تعهدات خود را انجام نداد و پروژه گسترش فاز 11 بر زمین ماند. در دوره ای حتی گسترش فاز 11 جنوبی به شرکت پتروناس مالزی واگذار شده بود که این شرکت نیز کار را نیمه تمام رها کرد و نزدیک به 20 سال این فاز میان خارجی ها دست به دست شده است.

 
هاشم زاده با بیان اینکه با گسترش فاز 11 پارس جنوبی ناترازی گاز در کشور جبران می شود، گفت: اتفاق مهمی که رخ داد، این است با همت کارشناسان داخلی این فاز راه اندازی شد. در مدار قرار گرفتن این سکوی گازی بالغ بر 50 میلیون متر مکعب در روز ظرفیت تولید گاز را افزایش می دهد. ابتکار جالبی که از سوی وزارت نفت انجام شد، این بود که سکوی فاز 11 از محل سکوی فاز 12 برداشته شد؛ یعنی سکوی فاز 12 بر سکوی فاز 11 بارگذاری شد که در عمل افزایش تولید گاز را برای کشور فراهم می کند.

در دولت قبل نگاه برخی از مسئولان وزارت نفت معطوف به طرف غربی بود و در عین اینکه گسترش این فاز زمینگیر شده بود، طرف قطری به راحتی از میدان مشترک برداشت می کرد


وی با تأکید بر اینکه با راه اندازی این طرح 15 هزار شغل ایجاد می شود، افزود: افتتاح این فاز مزایای اقتصادی زیادی برای کشور به همراه دارد و پیش بینی می شود در سه سال نخست، نزدیک به 20 میلیارد دلار درآمدزایی برای ایران به همراه داشته باشد. علاوه بر این، نزدیک به 15 هزار نفر مشغول به کار می شوند. با اعلام وزیر نفت، با نصب سکوی دوم در این فاز تولید میعانات گازی به 50 هزار بشکه در روز می رسد و بالغ بر 800 تن گوگرد تولید خواهد شد که ایران را به صادرکننده منطقه ای تبدیل خواهد کرد.


مدیر گروه انرژی اندیشکده ماهد با انتقاد از دولت قبل، بی توجهی به ظرفیت های داخلی را عامل عقب ماندگی در پیشبرد پروژه های عمرانی دانست و عنوان کرد: در دولت قبل نگاه برخی از مسئولان وزارت نفت معطوف به طرف غربی بود و در عین اینکه گسترش این فاز زمینگیر شده بود، طرف قطری به راحتی از میدان مشترک برداشت می کرد. در هشت سال گذشته فرصت زیادی از دست دادیم، در حالی که می توانستیم هم اکنون به فکر ایجاد فازهای جدید باشیم. به غیر از میدان مشترک، میدان های درون خشکی داریم که پیشنهاد شده صنایعی که در صادرات ارزش افزوده بالایی دارند، سرمایه گذاری مشترکی برای توسعه میادین داشته باشند و گاز خود را رایگان در دوره ناترازی برداشت کنند.

 
این کارشناس انرژی بیان کرد: دولت باید این برنامه را در دستور کار خود قرار دهد بتواند سواپ گاز روسیه را فعال کند، واردات گاز از ترکمنستان را در دستور کار قرار دهد و به طور مشخص واردات گاز از قطر را نیز کلید بزند که هاب گازی مهمی در کشور رقم بخورد تا بتوان گاز را به عراق، ترکیه و پاکستان صادر کرد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده