امنیت سرمایه‌گذاری، پیام مهم «اکسپو 2024»-راهبرد معاصر
حسن حسن‌خانی، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

امنیت سرمایه‌گذاری، پیام مهم «اکسپو 2024»

حسن حسن‌خانی، تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه امنیت مهم‌ترین مؤلفه تأثیرگذار در توسعه تجارت خارجی است، گفت: نخستین کسانی که از وجود امنیت و برگزاری نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی ایران «اکسپو 2024» بهره‌مند می‌شوند، مردم و شرکت‌های ایرانی هستند.
حسن حسین‌خانی؛ تحلیلگر مسائل اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۷ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
کد خبر: ۲۳۹۲۴۰

امنیت سرمایه‌گذاری در ایران، پیام مهم «اکسپو 2024»

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ نمایشگاه «ایران اکسپو 2024»، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد تجاری جمهوری اسلامی ایران در راستای نمایش توانمندی‌های صادراتی با بازارهای بین‌المللی هشتم تا 12 اردیبهشت با حضور بازرگانان بیش از 120 کشور جهان در تهران برگزار شد.

 

این نمایشگاه پذیرای 800 شرکت ایرانی در 17 سالن نمایشگاهی با متراژ 50 هزار متر مربع بود که با حضور رئیس جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت و سایر مسئولان و نماینده کشورهای مهمان برگزار شد.

 

بعد از عبور از تنش های منطقه‌ای، جمهوری اسلامی ایران امنیت خود را به رخ جهانیان کشاند

حجم تجارت خارجی ایران در سال گذشته شامل صادرات غیرنفتی، نفتی و واردات، بالغ بر 153 میلیارد دلار بود که از این رقم نزدیک به 50 میلیارد دلار مربوط به صادرات غیرنفتی است.

 

حسن حسن‌خانی، تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره برگزاری نمایشگاه اکسپو و رونمایی از توانمندی های صادراتی ایران به «راهبرد معاصر» گفت: نمایشگاه اکسپو فارغ از ماهیت و محتوای بسیار خوب و جذابی که برای سرمایه‌گذاران داشت، در زمان مهمی برگزار شد که نشان‌دهنده هوشمندی مسئولان برگزاری نمایشگاه است و توانست تأثیراتی در افزایش تجارت خارجی سایر کشورها با ایران بگذارد.

 

وی افزود: نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران یا «اکسپو 2024» در تهران زمانی برگزار شد که جمهوری اسلامی تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق را قاطعانه و تنبیهی با حملات موشکی و پهپادی پاسخ داد. به همین دلیل بعد از عبور از تنش های منطقه‌ای، جمهوری اسلامی ایران امنیت خود را به رخ جهانیان کشاند.

 

تحلیلگر مسائل اقتصادی عنوان کرد: ایران نشان داد با اقتدار در برابر دشمنان ایستاده و در معادلات منطقه بسیار نقش آفرین است، ضمن اینکه بعد از تأثیرگذاری در منطقه و عرصه بین الملل همچنان امن است که می‌تواند چنین نمایشگاهی را در ابعاد بین المللی برگزار کند.

 

حسن‌خانی گفت: امنیت مهم‌ترین مؤلفه تأثیرگذار در توسعه تجارت خارجی است. وقتی ایران علاوه بر نمایش اقتدار و توانمندی‌های فنی، نظامی و سیاسی خود نمایشگاه توانمندی های صادراتی را در ابعاد بین المللی برگزار می‌کند، یعنی نسبت به امنیت خود بسیار مطمئن است؛ بنابراین نخستین کسانی که از وجود امنیت و برگزاری نمایشگاه بین المللی توانمندی‌های صادراتی ایران بهره مند می شوند، مردم و شرکت‌های ایرانی هستند.

 

تحلیلگر مسائل اقتصادی معتقد است: نمایشگاه اکسپو بروز و ظهور تحولات داخلی است و در هیچ دوره‌ای حتی در ۴۵ سال اخیر کمتر مشابهش دیده شد که تا حد زیادی اقتدار حکمرانی و تجلی امنیت ایران را نشان دهد. دستاوردهای نمایشگاه اکسپو در اقتصاد ملی به زودی خود را نشان می‌دهد، زیرا جمهوری اسلامی ایران نشان داده است مقصد بسیار قابل اتکا و اعتمادی برای سرمایه‌گذاری به شمار می رود.

 

حسن‌خانی تصریح کرد: چندین دوره شاهد افزایش تردد تجار خارجی به کشورمان بوده ایم. به عنوان نمونه در ابتدای دهه 1390 و سپس بعد از انعقاد برجام میان سال‌های 1395 و 1396 شاهد موجی از تردد تجار به ایران بودیم، ولی متأسفانه دولت‌های یازدهم و دوازدهم به دلایل مختلف نتوانستند از رفت و آمدها به نفع توسعه اقتصاد و تجارت خارجی کشور بهره‌برداری کنند. 

 

سال های آتی بسیار پررونق با چشم انداز مثبت برای کشور و سرمایه‌گذار خارجی به‌ويژه در حوزه انرژی خواهد بود

وی افزود: با خروج یکجانبه آمریکا از برجام تجارت خارجی ایران از روند موقتی رو به رشد فاصله گرفت. برای بیان آثار برگزاری نمایشگاه اکسپو و آینده رفت و آمد پر جنب و جوش تجار خارجی باید به تجربه سال‌های گذشته رجوع کنیم. وقتی سال 1402 رکورددار سرمایه گذاری خارجی در کشور شدیم، یعنی سیاست های درست زمینه ساز اعتماد سرمایه‌گذار خارجی به سرمایه گذاری در ایران شده است. 

 

تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: در 20 سال گذشته تقاضای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران ۶۷ میلیارد دلار و بیش از ۳۰ میلیارد دلار از آن فقط در بخش نیروگاه و پالایشگاهی بوده است، لذا به نظر می‌آید بازار و زیرساخت‌های انرژی در ایران یکی از زمینه‌های بکر برای سرمایه‌گذاری خارجی و بسیار سودآور است. بنابراین سال های آتی بسیار پررونق با چشم انداز مثبت برای کشور و سرمایه‌گذار خارجی به‌ويژه در حوزه انرژی خواهد بود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار