نیمه شعبان، وعده‌گاه دل‌های بی‌قرار-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

نیمه شعبان، وعده‌گاه دل‌های بی‌قرار

گردونه زمان چرخید تا بار دیگر به نیمه شعبان متصل شود که قرن‌ها به روزی برای ثقل زمین و آسمان نام گرفته است. روزی که نوید ولادت آخرین منجی عالم بشریت را می‌دهد.
ملیحه زرين پور؛ کارشناس مسائل اجتماعی
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 February 25
کد خبر: ۲۲۹۸۵۳

نیمه شعبان، وعده‌گاه دل‌های بی‌قرار

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ نیمه شعبان هر سال روزی برای شادی و سرور آزادگانی است که می دانند مهدی(عج) روزی به اذن پروردگار جهانیان رخ می نمایاند تا دنیایی را از ظلم ظالمان برهاند و آرمانشهری بسازد اساطیری که سالیان درازی است همگان آرزوی تحققش دارند.

 

حضرت مهدی (عج) ولادت شگفت‌آوری داشتند و معجزات فراوانی پیرامون آن در تاریخ ثبت شده است که هر چند بار هم گفته و نوشته شود، باز هم تکراری نخواهد بود

وعده گاه عاشقان منجی

نیمه شعبان هر سال وعده گاه عاشقان امام عصر (عج) است تا با شادی از ولادتش به همه دنیا نشان دهند امام غایبشان روزی خواهد آمد و آن‌ها سال‌هاست چشم به راه آمدنش نیمه شعبان را آذین می بندند و با دستانی به سوی آسمان دعای عهد می خوانند تا بار دیگر عهد و پیمانشان را با امام زمانشان یادآور شوند.

 

مهدی(عج) همان منجی ای است که همه ادیان و مذاهب در جای جای زمین و زمان انتظارش می کشند؛ امامی که از سلاله زهرا و علی(ع) در نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری از پدرشان امام حسن عسکری(ع) و مادرشان نرجس خاتون متولد شد.

 

حادثه ای مهم در تاریخ بشر

به گواه تاریخ و تاریخ نگاران حوادث مهم تاریخ بشر، ولادت حضرت مهدی (عج) از مسلمات تاریخ به شمار می‌آید. نه فقط امامان معصوم (ع)، دانشمندان و تاریخ‌نویسان شیعه به این مهم پرداخته‌اند، بلکه مورخان و محدثانی چند از اهل سنت نیز به این حادثه بزرگ تصریح کرده‌، آن‌را واقعیت دانسته‌اند. 

 

حضرت مهدی (عج) ولادت شگفت‌آوری داشتند و معجزات فراوانی پیرامون آن در تاریخ ثبت شده است که هر چند بار هم گفته و نوشته شود، باز هم تکراری نخواهد بود؛ بلکه لازمه جهان پر از تزویر و ریای فعلی و مقابله با مخالفان و دشمنان اهل بیت(ع) خواهد بود.

 

امام عصر (عج) همان ندای غیبی است که هر گوشه ای در این دنیای پر نیرنگ و فریب گیر افتادیم و با نام اباصالح المهدی خواندیمش و کمک خواستیم، بی چون و چرا اجابتمان کرد تا بدانیم هرچند دشمنان دین خدا نمی‌خواهند جهانیان به آمدنش باور کنند، اما او خواهد آمد.

 

امامت در کودکی

حضرت مهدی (عج) تنها فرزند امام عسکری (ع) پس از پنج سال زندگی تحت سرپرستی پدر و مادرشان نرجس خاتون، در سال ۲۶۰ق به دنبال شهادت امام حسن عسکری (ع) همچون حضرت عیسی (ع) و حضرت یحیی (ع) که در سنین کودکی عهده‌دار نبوت شده بودند، در پنج سالگی منصب امامت شیعیان را عهده‌دار شدند. 

 

امام زمان (عج) بعد از چند سال غیبت صغری تا این زمان در غیبت کبری به سر می‌برند و پس از سپری شدن دوران غیبت با تشکیل حکومت عدل جهانی احکام الهی را در سرتاسر زمین حاکمیت خواهد بخشید.

 

اخبار و احادیث بسیاری از پیامبر و امامان از ولادت مهدی موعود در دوران خفقان سیاسی و غیبت ایشان خبر می دهد؛ ازجمله تولد فرزندی برای امام حسن عسکری (ع) که پس از به دنیا آمدن از دیدگان پنهان گشت و بعد از ظهور جهان را پر از قسط و عدل خواهد کرد.

 

امام زمان (عج) بعد از چند سال غیبت صغری تا این زمان در غیبت کبری به سر می‌برند

به تأیید مفسران، تاریخ نگاران و محققان مجموع این اخبار بیش از یک‌هزار حدیث است که در کتب روایی معتبر شیعه ازجمله الکافی، الغیبه، کمال الدین و... آمده است.

 

زندگی و حتی تولد حضرت مهدی(عج) به نوعی پنهانی بوده است، علت اختفا مربوط به اوضاع سیاسی و اجتماعی معاصر امام عسکری (ع) و حتی ائمه پیش از ایشان بوده به لحاظ امنیت جانی چنان‌که ولادت برخی انبیای الهی در خفا بود.

 

چرایی غیبت

شرایط سیاسی حاکم بر عصر امام به علت تدابیر سخت نظامی ‌خلفای عباسی که دشمن سرسخت ائمه بودند، اقتضا می‌کرد شیعیان در تقیه کامل و اختفا فعالیت‌های مذهبی خود را انجام دهند و ارتباط با ائمه برای شیعیان بسیار سخت انجام می‌گرفت. تنها وکلای شیعه در این دوره با زحمات بسیاری امکان ارتباط با ائمه داشتند، به‌ویژه دوره امام حسن عسکری (ع) سخت‌ترین دوران سیاسی و اجتماعی برای شیعه به‌شمار می‌رفت. 

 

امام حسن عسکری (ع) بیشتر دوران خویش را در پادگان‌های نظامی ‌به سر بردند و بخشی از عمر شریفشان را نیز کاملاً تحت مراقبت و کنترل شدید نیروها و جاسوسان امنیتی خلفای عباسی بودند و وظیفه سنگین الهی، امامت را انجام می‌دادند. 

 

با توجه به این اوضاع، فشار و خفقان سیاسی است که امام زمان (عج) در کودکی برای خیلی از مردم ناشناخته بودند و فقط خواص از بزرگان شیعه و نزدیکان ائمه و صحابی بزرگ به زیارت حضرت توفیق یافتند و ایشان را دیدند. علاوه بر اینکه رؤیت‌کنندگان از فقها و اصحاب بزرگ و کاملاً مورد اطمینان و تأیید ائمه بودند، در یقین و اطمینان کامل به کلام آن‌ها جای هیچ شبهه و شکی باقی نمی‌گذارد.

 

به دلیل خفقان و تهدید جانی امام عصر (عج) از سوی حاکمان عباسی ایشان به دستور خداوند از دیده ها نهان گشتند و بعد غیبت صغری، اکنون در غیبت کبری هستند تا زمانی که جهان مهیای آمدنشان باشد.

 

شور و شعف شیعیان در نیمه شعبان

سال‌هاست شیعیان به‌ویژه مردم ایران اسلامی در نیمه شعبان شهرها، کوچه ها و خیابان‌ها را آذین می‌بندند و شادی و خوشحالی خود از ولادت ایشان را با جشن های زیبای خیابانی و میدانی، آتش بازی، اشعار و مداحی های دلنشین به جهانیان عرضه می کنند. 

 

منتظران با اجتماع میلیونی و سرودهای زیبایی همچون «سلام فرمانده» و «سلام یا مهدی» علاوه بر آماده کردن دنیا به محضر امام عصر(عج) اعلام آمادگی می کنند، زیرا نیمه شعبان وعده گاه عاشقان منجی و روز تجدید عهد با امام زمان (عج) است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار