خاکسپاری ۲ هنرمند و استعفای مرضیه برومند-راهبرد معاصر

خاکسپاری ۲ هنرمند و استعفای مرضیه برومند

خاکسپاری گلپا و الهام شکیب، استعفای مرضیه برومند، درگذشت یک چهره، رونمایی از «مادر بازی‌های باستانی جهان»، معرفی «پروین اعتصامی»، «کیکاووس وشمگیر» و «آثار مولانا» به یونسکو و جزئیات تازه از گورخُفته‌های اهواز از اخبار فرهنگی هنری ۱۶ آبان‌ماه بود.
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۱ - ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - 2023 November 07
کد خبر: ۲۱۲۴۵۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ سه‌شنبه ۱۶ آبان‌ماه، پیکر‌های اکبر گلپایگانی معروف به گلپا، خواننده پیشکسوت و الهام شکیب، بازیگرو کارگردان جوان به خاک سپرده شدند.

همچنین استعفای مرضیه برومند از مدیرعاملی خانه سینما پذیرفته شد.

از سویی، پخش‌کننده فیلم سینمایی «شهر قصه» اعلام کرد که این فیلم را پس از جشنواره فیلم فجر اکران می‌کند. همچنین فیلم سینمایی «وحشی» ساخته شراره سروش و با تهیه‌کنندگی علی‌اکبر ثقفی از ۲۹ آبان تا ۷ آذر به نمایش درمی‌آید.

«سورن» در بنگلادش

افزون بر این‌ها، فیلم کوتاه داستانی «سورن» به کارگردانی و نویسندگی سحر شادلو دومین حضور خود را در بیست‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی داکا در بنگلادش در بخش فیلم‌های کوتاه و مستقل تجربه خواهد کرد.

شاه علی‌اکبر شهرستانی، استاد پیشین دانشگاه کابل، پژوهشگر حوزه ادبیات، تاریخ و فرهنگ، و از چهره‌های بنام اکادمیک افغانستان درگذشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از جشنواره همام که در فرهنگستان هنر در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران از خریداری بخشی از آثار این جشنواره از سوی این وزارتخانه خبر داد.

رونمایی از «مادر بازی‌های باستانی جهان»

همچنین در این روز، بازی‌های رومیزی «باستانی شهر سوخته» و «مار و دُم شهر سوخته» رونمایی شدند که به گفته سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی شهر سوخته قدمت این دو بازی حدود ۴۴۰۰ سال است.

معرفی «پروین اعتصامی»، «کیکاووس وشمگیر» و «آثار مولانا» به یونسکو

ضمن این‌که در نشست کارشناسی «اهمیت میراث جهانی» از معرفی «کیکاووس وشمگیر» صاحب قابوس‌نامه و «پروین اعتصامی» برای ثبت در فهرست مشاهیر یونسکو و همچنین معرفی کل آثار مولانا برای ثبت در برنامه حافظه جهانی یونسکو به نام ایران، آلمان، بلغارستان، ترکیه، تاجیکستان و ازبکستان خبر داده شد.

جزئیات تازه از گورخُفته‌های اهواز

در نهایت این‌که، باستان‌شناسان با بررسی اولیه گورخمره‌هایی که اتفاقی در محله کوروش اهواز پیدا شدند، دریافتند این خمره‌های تدفینی احتمالا «پارتی» و «ساسانی» باشند. در این پروژه، افزون بر روشن شدن وضعیت سه گورخمرۀ آشکارشده توسط بیل مکانیکی، هفت گورخمرۀ دیگر در محدودۀ کارگاه کاوش پیدا شد که در میان آن‌ها یک کودک مشاهده شد. / ایسنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار