اشک سوگ زائران و خادمان شاهچراغ در شب شام غریبان حسین-راهبرد معاصر

اشک سوگ زائران و خادمان شاهچراغ در شب شام غریبان حسین

آئین شام غریبان اباعبدالله‌الحسین (ع) همزمان با دیگر نقاط استان فارس در صحن مطهر حرم حضرت احمدبن‌موسی شاهچراغ (ع) برگزار شد.
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۸ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 July 28
کد خبر: ۱۹۶۷۱۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ آئین شام‌غریبان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) شامگاه جمعه ششم مردادماه با حضور خادمان سومین حرم اهل بیت (ع) و خیل عظیمی از مشتاقان حسینی، همزمان با دیگر نقاط استان فارس در صحن مطهر حرم حضرت احمدبن‌موسی شاهچراغ (ع) برگزار شد.

در این آئین، عزاداران حسینی با روشن کردن شمع و برپایی آئین شام غریبان به یاد بازماندگان حادثه کربلا که در چنین شبی در اسارت یزیدیان به‌سر می‌بردند، در آستان مقدس سیدالسادات الاعاظم حضرت احمدبن‌موسی‌الکاظم (ع) به سوگواری پرداختند و در عزای مولای مظلوم خویش گریستند.

در این مراسم که با حضور زائران و مجاوران حرم مطهر احمدی و محمدی علیه السلام برگزار شد، مداحان اهل بیت (ع) به مدیحه سرایی پرداختند.

این مراسم با لاله‌گردانی خدام همانند سال‌های گذشته برگزار شد و بیش از یک‌هزار خادمان آستان مقدس در این شب در کنار زائران و مجاوران به اجرای مراسم لاله‌گردانی و عزاداری پرداختند.

به گزارش تسنیم در غروب غم‌انگیز عاشورای ابا عبدالله‌الحسین (ع) جمع کثیری از مردم استان فارس با برپایی مراسم شام غریبان در اندوه غربت و اسارت خاندان عصمت و طهارت خون گریستند. سوگواران حسینی با روشن کردن شمع این مصیبت بزرگ را به ساحت امام زمان (عج) تسلیت گفتند.

مساجد، بقاع متبرکه فارس، حسینیه‌ها، تکایا و همچنین گلزار شهدای شیراز نیز شاهد برگزاری مراسم شام غریبان بود. در برخی معابر و کوچه‌های شهر، گروه‌های مختلف مردمی با در دست داشتن شمع و با نوای پُر سوز و گداز در رثای امام حسین (ع) و ۷۲ یار باوفایش اشک ماتم ریختند و به یاد تنهایی حضرت زینب (س) و مظلومیت اطفال و گمشدگان دشت نینوا در شب یازدهم محرم سال ۶۱ هجری بر سر و سینه زدند. / تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده