خنثی سازی سیاست های آمریکا با تقویت دیپلماسی منطقه ای-راهبرد معاصر
گزارش مجله «اوراسیا ریوویو»؛

خنثی سازی سیاست های آمریکا با تقویت دیپلماسی منطقه ای

عضویت در سازمان همکاری شانگهای اقتصاد ایران را در برابر تحریم‌های غرب تقویت می‌کند. افزایش مشارکت و همکاری با این سازمان منطقه‌ای تهران را قادر می‌سازد سیاست‌های مهار و انزوای سیاسی آمریکا را خنثی کند. ایران نیز می‌تواند در ترتیبات همکاری امنیتی شرکت کند که باعث ارتقای قدرت نظامی این کشور می‌شود.
علم صالح؛ کارشناس ارشد مسائل قفقاز
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - 21 December 2022

ایران و گرایش سیاست جهان به شرق

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ سازمان همکاری شانگهای برای شرقی شدن نظم جهانی پساغربی تأسیس شد. چین و روسیه در راستای تضعیف نفوذ جهانی آمریکا به دنبال تقویت همکاری و ائتلاف سازی با قدرت های منطقه ای هستند، به همین دلیل با عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای موافقت کردند.


تقویت قدرت منطقه ای ایران برای منافع راهبردی آمریکا در خاورمیانه تهدید تلقی می شود و راهبرد نفوذ ایران با تقویت فعالیت های نظامی هم زمان شده است. مقام های ارشد ایران قصد دارند به قدرت کلیدی در منطقه خاورمیانه تبدیل شوند.

افزایش مشارکت و همکاری تهران با اعضای سازمان همکاری شانگهای باعث می شود سیاست آمریکا در مهار و انزوای سیاسی ایران تضعیف شود


ایران قدرتمند در حوزه شمال شرقی یکی از بحرانی ترین منافع جهان از بعد ژئو استراتژیک، مورد توجه چین و روسیه قرار دارد. با وجود اینکه هر سه کشور چین، روسیه و ایران در حوزه ایدئولوژیک متفاوت هستند، اما در مقابله با هژمونی آمریکا همسویی و وحدت دارند.

 


تهران برای دستیابی به اهداف اقتصادی و سیاسی خود به دنبال نگاه به شرق است. پکن و مسکو از تمایل فزاینده تهران برای نگاه به شرق استقبال کرده اند  و سازمان همکاری شانگهای به عنوان چارچوبی نهادی استفاده می شود که از منافع سه کشور محافظت می کند.


عضویت در سازمان همکاری شانگهای ضامن تقویت اقتصاد ایران در برابر تحریم های غرب است و افزایش مشارکت و همکاری تهران با اعضای سازمان همکاری شانگهای باعث می شود سیاست آمریکا در مهار و انزوای سیاسی ایران تضعیف شود. این موضوع ایران را قادر می‌سازد در ترتیبات همکاری امنیتی شرکت کند که باعث ارتقای قدرت نظامی کشور می‌شود.


گسترش روابط با قدرت های شرقی ممکن است ایران را قادر به پیشبرد برنامه هسته ای خود و غلبه بر موانع دیپلماتیک در مذاکرات هسته ای کند. روسیه و چین از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد برخوردارند که ممکن است ایران در مبارزه مستمر قدرت خود علیه غرب به آن نیاز داشته باشد.


عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای علاوه بر تقویت روابط تجاری، جریان سرمایه گذاری داخلی را افزایش می دهد، دسترسی به جایگزین سوئیفت را هموار و تهران را برای مقابله با گروهک های جدایی طلب توانمند می کند. گستره وسیع جغرافیایی و مقیاس جمعیتی بلوک سازمان همکاری شانگهای فرصت‌های بی‌سابقه‌ای در بازار برای تجار نفت و گاز ایرانی ایجاد می‌کند که بسیاری از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انرژی در جهان عضو این سازمان هستند.


عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای گسترش نفوذ اقتصادی و سیاسی پکن در خاورمیانه را تسهیل می کند. با افول قدرت ایالات متحده در خاورمیانه، ادغام ایران در سازمانی که با منافع چین تعبیه شده، فرصت هایی را برای چین برای گسترش نفوذ منطقه ای خود باز خواهد کرد. دسترسی به ذخایر نفت و گاز ایران مزیت مهم دیگری برای چین است، زیرا به دنبال تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود است. عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، دسترسی و نفوذ چین به خلیج فارس را افزایش خواهد داد.

عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای گسترش نفوذ اقتصادی و سیاسی پکن در خاورمیانه را تسهیل می کند


عضویت در سازمان همکاری شانگهای به احتمال زیاد منافع ژئوپلیتیکی ایران در خاورمیانه را تقویت می‌کند و به تهران قدرت می‌دهد تا نفوذ آمریکا را در منطقه تضعیف کند.

 


در ارزیابی اینکه آیا سازمان همکاری شانگهای به عنوان بلوک «ضدغربی و ضد ناتو» برای قدرت‌های نوظهور در آسیا برای براندازی و جایگزینی نظم هژمونیک قدیمی ایالات متحده در نظر گرفته شده است، گنجاندن ایران به عنوان عضو دائم باید ما را از هرگونه تردید منصرف کند. این موضوع حیات اقتصادی، نفوذ سیاسی و امنیت را برای تهران تضمین می کند.

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
گزارش نشریه «The Cradle»؛ / ۱ روز پیش

کریدور دریایی غزه، ترفند ژئوپلیتیکی آمریکا

محمد دهقان، معاون حقوقی ریاست جمهوری در گفت‌وگوی اختصاصی با «راهبرد معاصر» مطرح کرد: / ۱ روز پیش

واکاوی اهمیت مشارکت هند در بهره‌برداری بندر چابهار

«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛ / ۱ روز پیش

واکاوی ۳ رویکرد مثبت اقتصادی دولت سیزدهم