ضرورت عدم گره زدن اقتصاد کشور به احیای برجام-راهبرد معاصر
غلامرضا مرحبا سخنگو و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌و‌گو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

ضرورت عدم گره زدن اقتصاد کشور به احیای برجام

غلامرضا مرحبا سخنگو و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گویی پیرامون ضرورت تفکیک مدیریت اقتصادی کشور با مقوله‌ی احیای برجام گفت: ما نباید منتظر باشیم با لغو تحریم‌ها از آن سوی مرزها، اقتصاد ایران مدیریت شود و وارد فاز توسعه‌ای شود. اگر اقتصاد را معطل غربی‌ها کنیم به این معناست که منتظر رفع مشکل اقتصاد از سوی کسانی شده‌ایم که با تحریم کردن ما دامنه مشکلات اقتصاد ایران را تعمدا بزرگ کردند.
غلامرضا مرحبا؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 February 17
کد خبر: ۱۲۲۰۱۸

ضرورت عدم گره زدن اقتصاد کشور به احیای برجام

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ رئیس جمهور از ابتدای تشکیل دولت تا سخنرانی در یوم الله 22 بهمن بارها بر این موضوع تاکید کرده اند که مسائل اقتصاد ایران را به برجام و نشست های مذاکراتی گره نمی زنند. راهبرد معاصر در خصوص اهمیت این موضوع یعنی عدم انتظار برای لغو برجام و مدیریت اقتصاد و فواید آن و چرایی تاکید دولت بر این مساله با سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت و گویی کرده که در ادامه آمده است.


غلامرضا مرحبا سخنگو و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با راهبرد معاصر به بحث حل مشکلات اقتصادی وعدم گره زدن این مسائل به موضوع برجام و توافق با آمریکا اشاره کرد و گفت: دولت آقای رئیسی از ابتدای امر تا کنون بارها بر این موضوع تاکید کرده که به هیچ وجه اقتصاد کشور را به مذاکرات و لغو تحریم‌ها گره نمی زند. واقعیت این است که علاوه بر این موضوع مهم که دولت محترم رویکرد خوبی برای آن در نظر گرفته، بخش اعظمی از مشکلات کشور محصول مدیریت های غلط در دولت های گذشته بوده که بار حل و فصل و عبور از سیاست های غلط بر دوش این دولت افتاده است.


وی در این باره خاطر نشان کرد: دولت آیت‌الله رئیسی بر آن است تا با اتخاذ تدابیر و مدیریت اقتصاد از داخل، بار مشکلات به وجود آمده را کاهش دهد. بنابراین این سخن دولت درست است که نباید شرایط و مدیریت و راهبری اقتصاد کشور را به برجام و مذاکرات گره بزنیم.


سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: ما نباید منتظر باشیم با لغو تحریم ها از آن سوی مرزها، اقتصاد ایران مدیریت شود و وارد فاز توسعه ای شود. اگر اقتصاد را معطل غربی ها کنیم به این معناست که منتظر رفع مشکل اقتصاد از سوی کسانی شده‌ایم که با تحریم کردن ما دامنه مشکلات اقتصاد ایران را تعمدا بزرگ کردند. کسانی که ما را تحریم کردند اینک با رفع تحریم ها بر ما منت می گذارند و خواسته های عجیب و غریبی را مطرح می کنند که دخالت در امور داخلی ایران محسوب می شود.


سخنگوی کمیسیون اقتصادی کشور خاطر نشان کرد: قطعا دولت سیزدهم با این قضیه که منتظر رفع تحریم ها بنشیند و متعاقب آن اقتصاد را مدیریت کند، کنار نمی آید، چرا که آسیب هایی که از دولت قبلی بر اقتصاد وارد شد ماحصل چنین تفکر و دیدگاهی بود. بلکه دولت سیزدهم خواستار استفاده از استعدادهای نخبگان در حل مسائل کشور است.


مرحبا در ادامه افزود: برای حل مشکلات اقتصادی کشور در حین مذاکره فقط و فقط باید بر توانمندی های داخلی تکیه کنیم. در غیر این صورت منتظر برجام ماندن و از این طریق مشکلات را حل و فصل کردن همان بلایی را بر سرمان می آورد که در دولت قبلی دچار آن شدیم.


سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس بحث آزاد سازی دارایی های ایران را موضوعی متفاوت عنوان کرد و گفت: بحث آزاد سازی دلارهای ما در کشورهای مختلف را نباید به برجام و منتظر لغو تحریم ها نشستن گره بزنیم، چرا که این پول دارایی ملت ایران و حق آنهاست که باید از بلوکه شدن خارج و به اقتصاد ایران تزریق شود.


وی در این باره خاطر نشان کرد: آزاد سازی دلارهای نفتی و صادراتی حق ملت و بخشی از اقتصاد ماست. به بیان بهتر، هیچکس حق ندارد حتی یک سنت از دارایی های ایران را مصادره کند. آزادسازی دارایی های ایران و ورود آنها به اقتصاد کشور، طبیعتا بخشی از مشکلات اقتصادی را حل می کند. دلارهای بلوکه شده حاصل صادرات نفت، ارائه خدمات مهندسی، صادرات کالاهای صنعتی و کشاورزی و... است. بنابراین مسئولین برای بازگرداندن دلارهای بلوکه شده به کشور باید تلاش کنند چرا که این منابع مالی حق کشور است و باید در اختیار اقتصاد کشور قرار بگیرد. این موضوع را با گره زدن سرنوشت کشور به بیگانگان متفاوت می دانیم، چرا که معتقد هستیم دارایی های مردم که با ظلم تحریمی از اختیار ما خارج شده باید برای توسعه کشور بازگردانده شود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده