شناسنامه دار شدن فرش دستباف در آینده نزدیک-راهبرد معاصر

شناسنامه دار شدن فرش دستباف در آینده نزدیک

معاون وزیر صمت گفت: شناسنامه فرش دستباف برای جبران حق و حقوق بافندگان فرش به زودی تهیه خواهد شد.
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۳ - ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - 2023 November 29
کد خبر: ۲۱۶۱۰۱

بهرامی رئیس اتحادیه تعاونی فرش دستباف در برنامه فرامتن گفت: اصفهان، قم و آذربایجان غربی بهترین شرایط برای کارگران فرش دستباف است.

به گفته وی مقرر شد ادارات کل صمت شورای دستمزد را تشکیل دهند و باید تکلیف ادارات کل کشور در نظر گرفته شود اما متاسفانه قانون به درستی اجرا نمی شود.

او افزود: این شیوه پرداخت دستمزد عادلانه نیست و به ناچار باید در کارگاه ها سود مناسب نصیب بافندگان شود.

بهرامی اظهار کرد: فرش دستباف ۴ دست توسط دلالان و سوداگران می چرخد در هر فروش حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد حق بافنده ها ضایع می شود.

رئیس اتحادیه تعاونی فرش دستباف اظهار کرد: به دلیل آنکه بودجه مشاغل سخت تامین نمی‌ شود۲۵۰ هزار نفر ۵سال پول بیمه را پرداخت کرده اند و ۲۰ درصد از یارانه را هم دولت پرداخت کرده است اما تامین اجتماعی به یک باره بیمه را قطع کرده است.

او توضیح داد: سالانه ۵۰۰ میلیون تن ابریشم وارد می کردیم اما پیش از این بزرگ‌ترین تولید کننده پشم و ابریشم بودیم .

در ادامه این برنامه براداران معاون وزارت صمت گفت: در خصوص داستان فرش یکی از نقاط ضعف که از سال قبل وجود داشته است مربوط به حقوق دستمزد بوده و تصمیمی در شورای مزد مبنی بر افزایش دستمزد گرفته شده است.

او گفت: مشکل کمبود حقوق به دلیل قطع شدن بیمه اجباری بافندگان بوده است که در حال حاضر تصمیم گرفته شد که شناسنامه برای فرش تهیه شود تا حق و حقوق اصلی تولید کننده فرش از بین نرود چراکه بیشترین زحمت را بافنده می کشد اما هیچ وقت اسمی از آنها ارائه نمی شود.

براداران اظهار کرد: برنامه ای در این زمینه آماده کرده ایم و مشکل اصلی ضعف در برخی واردات است و سعی کرده ایم در حوزه های خاص تسهیلات و اعتبارات در نظر بگیریم.

او بیان کرد: در سه استان تنها شورای مزد وجود دارد و باید در تمام ادارات کل استان‌ها این شورا را مستقر کنیم./باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده