درخواست هند برای بازگشت به اجرای کامل برجام از طریق دیپلماسی-راهبرد معاصر

درخواست هند برای بازگشت به اجرای کامل برجام از طریق دیپلماسی

نماینده هند در سازمان ملل ضمن تأکید بر اجرای کامل قطعنامه 2231 مرتبط با برجام از تمامی طرف‌ها خواست تا گفت‌وگو و دیپلماسی را برای بازگشت به اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران در پیش بگیرند.
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۹ - ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 20
کد خبر: ۱۶۴۶۷۶

به گزارش راهبرد معاصر، «روچیرا کامبوج» نماینده هند در سازمان ملل در جلسه روز گذشته (دوشنبه) شورای امنیت درباره عدم اشاعه، خواستار اجرای کامل و مؤثر قطعنامه ۲۲۳۱ شد و تمامی طرف‌های مربوطه را به ادامه گفت‌وگو و دیپلماسی برای حل فوری اختلافات و بازگشت به اجرای کامل برجام بازگردند.

 

برجام در تاریخ ۲۹ تیرماه ۱۳۹۴ در شورای امنیت سازمان ملل به رأی گذاشته شد و پس از تصویب به قطعنامه ۲۲۳۱ تبدیل گردید و در نتیجه تمامی 6 قطعنامه پیشین که علیه ایران صادر شده و منجر به تحریم‌های وسیع در رابطه با موضوع هسته‌ای علیه این کشور شده بود لغو گردید.

 

شبکه «ان دی تی وی» در این خصوص گزارش کرد، روچیرا کامبوج در جریان سخنرانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل تصریح کرد: «هند از اجرای کامل و مؤثر قطعنامه ۲۲۳۱ و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حمایت می‌کند. ما طرف‌های درگیر را به ادامه گفت‌وگو و دیپلماسی به سوی حل و فصل زودهنگام اختلافات و بازگشت به اجرای کامل برجام ترغیب می‌کنیم».

 

سفیر هند در سازمان ملل تصریح کرد: «هند برای تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اجرای وظایف راستی‌آزمایی و نظارتی آژانس ارزش قائل است. ما گزارش‌های اخیر آژانس را که اخیراً در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مورد بررسی قرار گرفت، مورد توجه قرار می‌دهیم».

 

کامبوج ادامه داد: « ما گفته‌ایم که راه رو به جلو، ایجاد پیشرفت در تعامل بین آژانس و ایران برای شفاف‌سازی و حل و فصل همه موضوعات پادمان باقی‌مانده است تا آژانس را قادر سازد تا تضمینی از ماهیت منحصراً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران ارائه دهد».

 

شورای امنیت با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل همچنین تأکید کرد که اجرای کامل برجام به ایجاد اعتماد در ماهیت منحصراً صلح آمیز برنامه هسته ای ایران کمک می‌کند و تأکید کرد که برجام برای ارتقا و تسهیل توسعه روابط و همکاری های اقتصادی و تجاری عادی با ایران مفید است./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده