پشت پرده حملات تروریستی آمریکا به شرق سوریه-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می دهد؛

پشت پرده حملات تروریستی آمریکا به شرق سوریه

اقدامات اخیر آمریکا در منطقه بیشتر جنبه نمایشی و تبلیغاتی دارد و حمله آن جنبه راهبردی و نظامی ندارد. البته در این میان آمریکا به دنبال راه‌هایی است که به هر شکل ممکن شرایط را برای حضور مجدد تروریست‌ها فراهم و زمینه بی‌ثباتی را در مناطق مستعد هموار کند. در کنار این گزاره باید به این نکته هم پرداخت که آمریکا توان درگیری طولانی‌مدت در منطقه را ندارد و عملیات‌های ایذایی را در دستور کار قرار داده است.
محمدرضا فرهادی؛ کارشناس مسائل منطقه
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۸ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 August 28
کد خبر: ۱۴۸۴۹۴

پشت پرده حملات تروریستی آمریکا به شرق سوریه

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در بیانیه ای اعلام کرد، به برخی تأسیسات مقاومت در سوریه با دستور مستقیم جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا حمله هوایی کرده است. جو بوچینو، مسئول ارتباطات تروریست‌های سنتکام نیز اعلام کرد، این گروه با دستور کاخ سفید عمایات را انجام داده؛ اما آن طور که معلوم است و خود آمریکایی ها نیز به آن اعتراف کرده اند، حمله تلفاتی نداشته و در بیانیه سنتکام نیز تأکید شده است آمریکا به دنبال درگیری های بیشتر نیست و نخواهد بود.


در اقدام ‌دیگر و بعد از حملات راکتی به پایگاه های نظامی آمریکا، هواپیماهای نظامی این کشور اهدافی را در اطراف شهر المیادین هدف قرار دادند. برای پی بردن به این موضوع و دلایلی که به این اقدامات از سوی آمریکا منجر شده، ذکر چند ‌نکته ضروری است:

  1. نوع حملات و پوشش رسانه ای آن نشان می دهد نوعی حمله کورکورانه و با اهداف تبلیغاتی انجام شده است. از مکان حمله و نداشتن تلفات در آن تا نوع بیانیه سنتکام نشان دهنده این است که این حملات با مصرف داخلی و منطقه ای طراحی شده است.
  2. بایدن در انتخابات آینده نیاز به دستاوردسازی دارد و یکی از اقدامات وی دستاوردسازی در منطقه است؛ یعنی اقدامات خود را به گونه ای تعبیه کرده که با اقدامات منطقه ای برای خود در داخل دستاوردسازی کند. البته در این میان بایدن به همکاری صهیونیست ها و حمایت آنها برای انتخابات آینده نیاز دارد و این حملات بیشتر برای جلب توجه صهیونیست ها به اقدامات بایدن است.
  3. همزمانی این حملات با پاسخ آمریکا به پیشنهادهای ایران در مذاکرات رفع تحریم ها نشان دهنده این است که آمریکا به متحدان منطقه ای خود اطمینان خواهد داد حتی در صورت توافق با ایران، سیاست های منطقه ای اش تغییر چندانی نخواهد کرد و این گزاره که با توافق به سمت تنش زدایی با ایران حرکت خواهد کرد، ارزشی قائل نخواهد بود. این در واقع پیام به رژیم صهیونیستی است که هفته گذشته بیشترین اقدامات و نگرانی ها را نسبت به برجام از خود بروز داد؛ به گونه ای که مشاور امنیت داخلی این رژیم به آمریکا سفر کرد و یئیر لاپید، نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی نیز بارها نگرانی خود را نسبت به توافق احتمالی ابراز کرد. نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی نیز در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت: اتفاقی خواهد افتاد و آن این است که کشورهای دیگر هم دنبال سلاح‌های هسته‌ای خواهند رفت و توافق وحشتناک و خطرناکی است که مسیر طلایی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در اختیار ایران قرار خواهد داد.
  4. آمریکا برای حضور نظامی در شرق سوریه به ناامنی و ناآرامی نیاز دارد و راهبرد خود را نیز بر همین مبنا قرار داده است. مناطق شرق سوریه محل حضور هسته های خفته گروه های تروریستی همچون داعش است و ایجاد ناامنی در این مناطق شرایط را برای حضور مجدد آمریکایی ها فراهم خواهد کرد. البته این مناطق به دلیل دسترسی کشورهای حوزه مقاومت به یکدیگر و تلاش آمریکا برای قطع این دسترسی و همچنین منابع سرشار نفتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تمرکز آمریکا به دلیل این دو موضوع در کنار حمایت از گروه های تروریستی بر روی این مناطق قرار گرفته است.
  5.  آمریکایی ها ادعا کردند این حملات را با هدف ثبات در منطقه انجام داده اند، اما این نوع حملات بیشتر در راستای بی ثبات سازی انجام می شود. راهبردی که آمریکایی ها در منطقه دنبال می کنند، مبتنی بر بی ثبات سازی است تا از بی ثبات سازی به سطح نهایی اهداف خود یعنی هرج و مرج خلاق برسند. هرج و مرجی که از منظر آمریکایی ها کنترل شده و مبتنی بر تهدید منافع سایر بازیگران مقاومت برای ایجاد هزینه های بیشتر شود.
  6. راهبرد آمریکا مبنی بر ضربه زدن به مقاومت با این ضربات راهبردی اشتباه است و این موضوع در رسانه های غربی بازخورد زیادی داشته است؛ به گونه ای که پایگاه صهیونیستی آی ۲۴ در شرح پاسخ مقاومت به آمریکا و متحدانش نوشت، حملات کم برد آمریکا علیه مواضع ایران در منطقه بی اثر است، زیرا مقاومت هر بار خودش را ترمیم می کند و به مراتب مواضعش مستحکم‌تر شده است.
  7. آمریکایی ها به این گزاره رسیده اند هر کنشی با واکنشی مواجه خواهد شد و اقدامات آنها در هدف قرار دادن مواضع مقاومت بدون جواب نخواهد ماند. به گونه ای که چند ساعت بعد از حمله آمریکا، پایگاه های نظامی این کشور در منطقه العمر مورد حملات راکتی قرار گرفت. این موضوع نشان دهنده تغییر موازنه قوا در سطوح مختلف منطقه ای است و این گزاره که هیچ حمله ای بدون پاسخ نخواهد ماند، در راهبرد امنیتی جدید مقاومت و در چند سال گذشته تغییر کرده است. در نتیجه این اقدامات بیش از آنکه بازخورد مثبتی برای آمریکا داشته باشد، ضربه پذیری بیشتر واشنگتن را بیشتر کرده است.


ارزیابی نهایی

اقدامات اخیر آمریکا در منطقه بیشتر جنبه نمایشی و تبلیغاتی دارد و حمله آن جنبه راهبردی و نظامی ندارد. البته در این میان آمریکا به دنبال راه هایی است که به هر شکل ممکن شرایط را برای حضور مجدد تروریست ها فراهم و زمینه بی ثباتی را در مناطق مستعد هموار کند.


در کنار این گزاره باید به این نکته هم پرداخت که آمریکا توان درگیری طولانی مدت در منطقه را ندارد و عملیات های ایذایی را در دستور کار قرار داده است. همزمانی این حملات با موضوع توافق هسته ای بیشتر جنبه نمادین و مصرف داخلی دارد که اقدامات متقابلی مقاومت به تغییر موازنه منجر شده است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده