شفافیت در قوای سه گانه شرط پیشرفت کشور-راهبرد معاصر
اقبال شاکری، نماینده مجلس یازدهم در گفتگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

شفافیت در قوای سه گانه شرط پیشرفت کشور

اقبال شاکری، نماینده مجلس یازدهم در خصوص ضرورت تصویب طرح شفافیت آراء نمایندگان، گفت: با طرح شفافیت کاملا موافقم ولی اگر این طرح محدود به آرای نمایندگان باشد، اثری بر امور اجرایی کشور و استفاده‌ای برای مردم ندارد.
اقبال شاکری؛ نماینده مجلس یازدهم
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - 2021 December 20
کد خبر: ۱۱۳۹۸۲

 

طرح شفافیت خوب اما ناقص

 

اقبال شاکری در خصوص ضرورت تصویب طرح شفافیت آرا در مجلس در گفتگو با «راهبرد معاصر» گفت: من با این طرح کاملا موافقم و آن را به نفع مردم و مجلس میدانم اما آن را ناقص میبینم.

 

وی توضیح داد: طرح شفافیت محدود به آرای نمایندگان اثری بر امور اجرایی کشور ندارد. شفافیت در تصمیم‌گیری اجرایی است که نتیجه می‌دهد و اگر در تصمیم‌گیری اجرایی شفافیت نباشد و ما بر اجرای احکام، لوایح، خوب و بد اجرا شدن آنها و اصولا اجرا شدن آنها نظارتی نداشته باشیم، استفاده‌ای برای مردم ندارد.

 

شاکری با بیان اینکه مردم بدانند من به چه موردی رای مثبت و منفی دادم تاثیری بر امور کشور ندارد و تنها حالتی نمادین و سمبلیک خواهد داشت، ابراز کرد: من با این طرح مشکلی ندارم اما تاثیر آن بر امور معیشتی و روزمره مردم، اقتصاد و اشتغال و  دیگر موارد مورد توجه بسیار کم است، در این امور است که ما باید شفافیت داشته باشیم و ببینیم بهره‌وری بودجه‌ای که در اختیار دستگاه اجرایی گذاشته می‌شود چقدر است و چگونه اجرا می‌شود؟

 

نماینده مجلس یازدهم با تاکید بر ضرورت شفافیت در امور اجرایی کشور عنوان کرد: مثلا آیا شما در مورد نحوه اجرای طرح جوانی جمعیت که صدها بند به نفع مردم دارد پیگیری کرده‌اید؟ ما این طرح را تصویب و در اختیار دستگاه اجرایی گذاشتیم، طرح بسیار خوبی هم بود اما کسی پیگیر اجرا شدن قانون به این خوبی نمی‌شود.

 

او افزود: اینکه ۱۹۰ نفر نماینده به این طرح رای مثبت دادن و ۵۰ نفر رای منفی دادن تاثیری در اجرای آن ندارد به نمایندگانی هم که مخالف آن رای دادند حمله شد، اما قانون به این خوبی چه نفعی به حال مردم داشت؟ اجرای آن کجاست؟ چطور اجرا می‌شود؟

 

شاکری با بیان اینکه به نظر من محدود شدن به  شفاف شدن آرای نمایندگان کاستی‌های زیادی دارد، ادامه داد: این شفافیت باید به تمام ارکان و مسئولین اجرایی کشور تسری پیدا کند.

 

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: یعنی من  برای تصمیم‌گیری و نظارت باید بتوانم تمام اطلاعات وزارتخانه‌ها البته با رعایت مسائلی که نیاز به محرمانه بودن دارند، را در اختیار داشته باشم. در کل برای نظارت بر عملکرد آنها نیاز به این اطلاعات و شفافیت‌ها دارم  به نظرم این‌ها نکاتی است که باید تکمیلی طرح شفافیت آرا باشد.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس متذکر شد: طرح شفافیت اگر بر قوه مقننه است تاثیرش زمانی آشکار می‌شود که بر قوه مجریه هم باشد، والا اگر به مجلس محدودش کنیم  مردم از آن بی‌نصیب می‌مانند چرا که مجلس در حال حاضر شفاف‌ترین دستگاه می‌باشد چنانچه مذاکرات مجلس از رسانه‌های مختلف پخش می‌شود و آنقدر که از نمایندگان مجلس سوال می‌شود از مدیران و مسئولین دیگر سوال نمی‌شود.

 

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه عنوان کردید در مورد اجرای طرح جوانی جمعیت پیگیری لازم است، اکنون از کدام دستگاه باید پیگیر آن بود تا به شفافیت اجرایی دست پیدا کرد؟ گفت: کمیسیون مجلس این طرح را خلاصه کرده و برای هر حکم قانون مشخص کرده که دستگاه اجرایی آن چیست و در این بندها عنوان شد که هر موضوعی به کجا ارتباط دارد و شما که رسانه‌اید باید بروید سراغ آن و پیگیر اجرایی شدنش باشید.

 

وی تاکید کرد: اکنون دیوان محاسبات گزارش داده که بیش از 45 درصد احکام قانون بودجه 98 اجرایی نشده و سال 99 هم مشابه همین است، رسانه‌ها باید پیگیر این باشند که چرا آن مواردی که به نفع مردم و برای رفاه مردم بوده، اجرا نشده است؟ دیوان محاسبات اکنون پیگیر آن است اما رسانه‌‎ها هم باید پیگیر عدم اجرایی شدن آنها باشند.

 

شاکری در پایان خاطر نشان کرد: اگر قانون‌های خوبی که تصویب می‌شود مورد پرسشگری و مطالبه‌گری قرار گیرد هر مسئولی خود را برای هر سمتی کاندید نمی‌کند چرا که می‌داند باید پاسخگو باشد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده