شکست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران و کمک آن به چین-راهبرد معاصر
اعتراف رسانه آمریکایی؛

شکست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران و کمک آن به چین

پس از شروع جنگ تجاری بی پروا ترامپ علیه ایران، اکنون چین به این درک رسیده است که با محافظت از مخالفان « فشار حداکثری» و نمایش ناتوانی آمریکا به سود بیشتری دست خواهد یافت.
هیئت تحریریه واشنگتن پست
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ - 21 July 2020

شکست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران و کمک آن به چین

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ کارزار « فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران تاکنون نتوانسته به اهداف اعلامی یا نامشخص خود برسد. آمریکا تاکنون نتوانسته زمینه توافق جدید با ایران را فراهم سازد و به سیاست های ایران در خاورمیانه خاتمه دهد، و نه باعث سرنگونی نظام ایران شده است. اکنون ممکن است با ایجاد توافق مشارکت استراتژیک بین ایران و چین، اقتصاد ایران از فشار حداکثری نجات یابد و پکن به جایگاه و موقعیت قدرتمندی در منطقه دست یابد و این دو امر می تواند به منافع ایالات متحده آمریکا ضربه جدی و سنگینی وارد کند.

 

به گزارش نیویورک تایمز، توافق نامه ای که در ماه گذشته از سوی رئیس جمهور ایران به تصویب رسید منجر خواهد شد تا چین در ازای خرید جریان ثابت و با تخفیف نفت، میلیاردها دلار در ایران سرمایه گذاری کند. بر اساس پیش نویس 18 صفحه ای توافق نامه تجاری که تایمز گزارش داده؛ این توافق نامه شامل همکاری های امنیتی و نظامی از جمله رزمایش های مشترک نظامی و به اشتراک گذاری اطلاعات را پیش بینی کرده است. البته این توافق هنوز پرده برداری نشده و باید توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد و احتمالا با مقاومت ملی گرایان روبرو خواهد شد. اما اگر این توافق به نتیجه برسد نه تنها دیوار تحریم هایی که دولت ترامپ برای خفه کردن اقتصاد ایران ایجاد کرده فرو می ریزد، بلکه نفوذ جهانی آمریکا توسط چین به چالش کشیده می شود.

 

رقابت و درگیری گسترده ایالات متحده با چین همانند ایران اجتناب ناپذیر است. دولت شی جین پینگ از کمپین فشار علیه ایران که توسط دولت اوباما ایجاد شد و به توافق هسته ای منجر گردید حمایت و پشتیبانی کرد و این به معنای محدودسازی غنی سازی اورانیوم و تحولات هسته ای ایران برای یک دهه یا بیشتر بود. حتی پس از این که در می 2018م ترامپ از برجام خارج شد؛ در ابتدا پکن به طور کلی به تحریم های جدید آمریکا و کاهش خرید نفت و روابط تجاری پای بند بود.

 

با این حال، رویکرد تقابل جویانه ترامپ علیه چین در طی ماه های اخیر از جمله امتناع وی بر تداوم همکاری در توافق جامع تجاری؛ به آقای شین انگیزه کمی را داده تا با اولویت های ژئوپلیتیکی آمریکا همکاری کند و بر عکس احتمالا رهبران چین، اکنون ضعف مهم آمریکا را درک کرده اند زیرا آقای ترامپ در میانه بحران بهداشتی و اقتصادی دست و پنجه نرم می کند. به همین دلیل چین از این فرصت بهره برده و حضور خود را در دریای جنوبی گسترش داده و به مقابله با استقلال هنگ کنگ ادامه داده و با ایجاد همکاری با دشمن اصلی آمریکا (ایران) در خاورمیانه جبهه جدیدی را گشوده است.

 

در این راستا مایک پمپئو، وزیر امور خارجه بر احتمال فروش تسلیحات توسط چین به ایران اشاره کرد و گفت این همان دلیلی برای تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران می باشد که در ماه اکتبر منقضی خواهد شد. آقای پمپئو همچنین علیه شرکت های چینی که با ایران به تجارت مبادرت می ورزند تحریم هایی را اعمال کرده است. پس از شروع جنگ تجاری بی پروا ترامپ علیه ایران، اکنون چین ممکن است به این درک رسیده باشد که با محافظت از مخالفان « فشار حداکثری» و نمایش ناتوانی آمریکا به سود بیشتری دست خواهد یافت.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
گزارش نشریه «The Cradle»؛ / ۱ روز پیش

کریدور دریایی غزه، ترفند ژئوپلیتیکی آمریکا

محمد دهقان، معاون حقوقی ریاست جمهوری در گفت‌وگوی اختصاصی با «راهبرد معاصر» مطرح کرد: / ۱ روز پیش

واکاوی اهمیت مشارکت هند در بهره‌برداری بندر چابهار

«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛ / ۱ روز پیش

واکاوی ۳ رویکرد مثبت اقتصادی دولت سیزدهم