هشدار روسیه به عواقب حمله احتمالی ترکیه به شمال سوریه-راهبرد معاصر

هشدار روسیه به عواقب حمله احتمالی ترکیه به شمال سوریه

وزارت دفاع روسیه با اعلام پایبندی کامل مسکو به توافق سوچی، ترکیه را از اقدام جدید نظامی در شمال سوریه برحذر داشت.
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۲ - ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 19
کد خبر: ۲۸۳۴۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ انتقادات روز گذشته وزارت امورخارجه ترکیه در زمینه عدم پایبندی مسکو و واشنگتن به تعهدات شان در قبال تحولات حاکم بر شمال سوریه با واکنش وزارت دفاع روسیه همراه شد.

 

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که مسکو به تعهدات خود در زمینه خروج شبه نظامیان کُرد از مناطق مرزی ترکیه به طور کامل عمل کرده است.

 

وزارت دفاع روسیه همچنین درباره تهدید ترکیه درباره شروع یک عملیات جدید در مناطق شمالی سوریه تاکید کرد که چنین تصمیمی منجر به بدتر شدن شرایط خواهد شد.

 

به دنبال عملیات نظامی ارتش ترکیه در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد در خاک سوریه، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در سوچی با یکدیگر دیدار و درباره تحولات مربوط به مناطق شمال و شرق سوریه به توافقاتی دست یافتند.

 

علاوه بر حفظ و حمایت از تمامیت ارضی سوریه، یکی از بندهای مورد توافق پوتین و اردوغان عقب نشینی شبه نظامیان کُرد از مناطق تحت کنترل آنها در مرز با ترکیه بود.

 

این توافق در نهایت منجر به تعلیق عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال سوریه و شروع گشت زنیهای مشترک پلیس نظامی ارتش روسیه و ترکیه در برخی از این مناطق شد که تا امروز ادامه داشته است.

 

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه دیروز دوشنبه با اشاره به عدم پایبندی آمریکا و روسیه به توافقات خود با ترکیه در شمال سوریه گفت: آمریکا و روسیه تمامی موارد مورد توافق با آنکارا را در خصوص سوریه بجای نیاورده اند.

 

مولود چاووش اوغلو در سخنانی در نشست مجلس ملی ترکیه، گفت: توافق با روسیه و آمریکا از روی متن تهیه شده از سوی ترکیه با انجام مذاکره حاصل شد.

 

وزیر خارجه ترکیه با طرح این سوال که آیا آمریکا و روسیه تمامی موارد مورد توافق با آنکارا در مورد سوریه را بجای آورده اند یا خیر؟ گفت : این دو کشور تمامی موارد توافق را بجای نیاورده اند ولی می باید این را بجای آورند.

 

چاووش اوغلو گفت: ترکیه در زمینه توافق، آنچه را که برعهده اش بود انجام داده است، در مواردی که تجاوزی صورت گرفته، ترکیه آنچه را که می باید انجام دهد، انجام داده و بعد از این نیز انجام خواهد داد و در صورتی که از این مساله نتیجه ای حاصل نشد، همانگونه که در بعد از توافق بی نتیجه قبلی با آمریکا اقدام به عملیات نظامی کردیم، اقدام لازم را صورت خواهد داد.

 

وی با انتقاد از افرادی که از سیاستهای ترکیه در مورد سوریه انتقاد می کنند، گفت: نه بهار عرب، نه مساله مصر، نه مساله تونس، نه مساله سوریه را ترکیه آغاز نکرده است.

 

وزیر دفاع ترکیه: نیروهای ترکیه و روسیه به گشت‌زنی در سوریه ادامه می‌دهند

خلوصی آکار در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: گشت‌زنی مشترک نیروهای ما و روسیه در شمال سوریه طبق توافق سوچی ادامه دارد. البته مشکلاتی وجود دارد که می‌کوشیم از طریق مذاکره با طرف روس، آنها را حل کنیم.

 

وی با اشاره به حادثه روز گذشته برای خودروهای روسیه در عین‌العرب سوریه گفت: تدابیر لازم در حال انجام است. اگر مسائل جدیدی نیز باشد، آنها را با مذاکره حل خواهیم کرد.

 

گفتنی است دیروز حامیان گروه ی.پ.گ/پ.ک.ک هنگام گشت‌زنی مشترک ترکیه و روسیه در کوبانی کوکتل مولوتف به سمت خودروهای این کشور پرتاب کردند.

 

آنها مقابل این خودروها ایستاده و با گذاشتن بلوک بتنی در جاده‌ها قصد داشتند مانع ادامه عملیات گشت‌زنی شوند. یکی از این خودروها آتش گرفت، اما پس از توقفی کوتاه به راه خود ادامه داد.

 

وزیر دفاع ترکیه در پیامی در توئیتر نوشته است: «پاکسازی قومی، سلاح شیمیایی، تبعیض قومی و دینی جایگاهی در تاریخ منور و ارزش‌های اخلاقی ما ندارد. نیروهای مسلح ترکیه که همچنین یک ارتش ناتو است، در تمامی فعالیت‌های خود به منظور ایجاد منطقه امن مطابق با قوانین و حقوق بین‌الملل قدم برمی دارد.»

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده