نوبخت:کارهای دولت گذشته درست بود و برگردیم،تکرار می‌کنیم-راهبرد معاصر

نوبخت:کارهای دولت گذشته درست بود و برگردیم،تکرار می‌کنیم

در حالی شاخص‌های متعدد اقتصادی نشان دهنده آمارهای بعضاً بسیار منفی در عملکرد دو دولت گذشته است، رئیس اسبق سازمان برنامه و بودجه معتقد است که سیاست‌های گذشته درست بوده و اگر به گذشته بازگردد باز هم همان سیاست‌ها را دنبال خواهد کرد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۲۴۱۲۰۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمدباقر نوبخت رئیس اسبق سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در خصوص سیاست‌های چالش برانگیز دولت گذشته که منجر به تبعات جدی برای کشور و حتی دولت‌های بعدی در زمینه تغییر یکباره قیمت بنزین براساس توصیه های گروه خاصی از تیم اقتصادی وقت انجام شد، گفت: در حوزه بنزین برخی محاسبات چیزی حدود 900 هزار میلیارد تومان یارانه بنزین را نشان می‌داد. تصمیم جمعی بر این بود که قیمت بنزین تغییر کند. البته دولت مخالف بود اما این سیاست یک سیاست تایید شده در سران قوا بود و قرار شد که اجرا شود.

 

وی افزود: در حوزه اجرا اعتقادی وجود داشت که اگر از پیش اعلام شود منجر به تشکیل صف و مسائل دیگری خواهد شد. وزارت کشور از دولت مجوز گرفت تا در یک شب جمعه‌ای که شرایط را مناسب می‌داند، اجرا را انجام دهد. نکته‌ای که آقای روحانی گفت درست بود. تصمیم گرفته و ابلاغ شده بود اما اینکه در چه زمانی اجرا شود در اختیار وزارت کشور قرار داده شد. افزایش قیمت بنزین در گذشته نیز رخ داده بود اما اینکه منجر به اعتراض شود رخ نداده بود. این مسئله نشان داد که جامعه نسبت به افزایش قیمت بنزین حساس است و این حساسیت همچنان ادامه دارد.

 

ناچار به فروش 200 هزار میلیارد تومانی اوراق شدیم

نوبخت درباره اجرای سیاستهای انبساطی در بودجه حتی پس از تشدید تحریم‌ها و گذاشته شدن بنای استفاده غیرمعمول از اوراق و ایجاد بدهی برای دولت‌های بعد گفت: کشور باید بر پایه مالیات اداره شود. اگر این مالیات برای هزینه ها ناکافی شود باید دو چیز را بفروشیم. یا باید دارایی سرمایه ای مانند نفت بفروشیم یا دارایی مالی. هر مقدار که دارایی سرمایه‌ای بیشتری بفروشیم کمتر از دارایی مالی استفاده می‌کنیم.

 

وی ادامه داد: وقتی درآمد ارزی به 7.5 میلارد دلار تقلیل پیدا می‌کند ناچار هستید که از دارایی‌های مالی به میزان 200 همت استفاده کنید. اما در سال های آینده وقتی نفت فروش می‌رود چرا باید 300 همت دارایی مالی منتشر شود. با توجه به شرایط تحریم و محدودیت منابع این موضوع قابل درک است.

 

رئیس اسبق سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه توصیه ما این است که بهترین راه این است که به صورت عزت مندانه از ظرفیت نظامی که نشان دادیم استفاده کنیم، گفت: به خصوص سپاه با عملیات خود نشان داد که در این حوزه توانمندی های بالایی داریم. دولت ها باید بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند و با حفظ ارزش ها زانوی تحریم‌ها را از اقتصاد کشور برداریم.

 

آنچه در حوزه اقتصاد مقاومتی لازم بود انجام دادیم

وی در خصوص عدم توجه جدی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی طی دهه 1390 و اینکه اگر این سیاست‌ها به درستی اجرا می‌شد چه نقشی می‌توانست در کنترل اثر تحریم‌ها در سال 1397 به بعد داشته باشد، گفت: بلافاصله پس از ابلاغ سیاست‌ها، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به حدود 100 طرح تبدیل کردیم چرا که نتیجه باید رشد اقتصادی می‌بود. در زیر مجموعه این طرح‌ها 200 پروژه طراحی کردیم. سپس اجرا را آغاز کردیم و برای هر استان یک جانشین فرماندهی انجام دادیم. آنچه که بایسته بود در اجرای سیاست‌ها انجام شد.

 

وی با اشاره به اینکه در حوزه زیرساختی هزاران کیلومتر ریل کشیده شد و توجهات زیادی وجود داشت، گفت: در کنار آن به وضعیت معیشتی کارکنان دولت و افراد تحت پوشش کمیته امداد رسیدگی کردیم. تا سال 1397 سعی کردیم تا افزایش حقوق بیش از تورم باشد و پس از آن نیز از ظرفیت قانونی استفاده کردیم بعضا پرداختی به کارکنان دولت را تا 50 درصد افزایش دادیم.

 

سیاست‌های دولت یازدهم و دوازدهم درست و موفق بود؟

رئیس اسبق سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: فکر می‌کنم این سیاست ها سیاست‌های درست و موفقی بود و اگر به گذشته برگردیم همین اقدامات را انجام می‌دهیم. امروز بخشی از نارضایتی ها مربوط به حوزه مالیات است که نیاز به اصلاح دارد./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده