ریزش بورس ادامه دارد؟-راهبرد معاصر

ریزش بورس ادامه دارد؟

 بازار بورس امروز هم روندی منفی داشت و بیش از ۹۰ سهام بورسی با افت قیمت روبرو شدند. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند به دلیل بی‌اعتمادی موجود در بازار، شاخص‌های عملکردی بورس به هیچ محرک و حمایتی روی خوش نشان نمی‌دهد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۶ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 13
کد خبر: ۲۴۰۶۳۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ گروه انبوه‌سازی امروز هم در رتبه اول برترین ارزش معاملاتی قرار گرفت؛ جایگاهی که در روزهای معاملاتی اخیر در اختیار گروه خودرویی یا فلزات اساسی بود؛ اما این بار و در این بازار آشفته به گروه انبوه‌سازی رسید.
قیمت جدید شکر نیز اعلام شد. بر این اساس ۳۵ هزار تومان حداکثر قیمت فروش درب کارخانه است. همچنین این طور شنیده می‌شود که قیمت مصرف‌کننده این محصول حوالی ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه خواهد شد.
امروز شرکت‌های فلزات اساسی بیشترین تاثیر منفی بر بورس را داشتند که کارشناسان معتقدند این مسأله به دلیل کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی بوده است.
 
رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: بورس در شرایطی قرار دارد که به هیج از محرک‌ها و حمایت‌ها واکنش نشان نمی‌دهد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: مسأله تجدید ارزیابی شرکت‌ها یکی از محرک‌هایی رشد برای بازار بوده که در سال‌گذشته در صدر اخبار بورسی قرار گرفت و برای چند روز در برهه‌های مختلف، موجبات ایجاد فضای روانی مثبت را در تالار شیشه‌ای فراهم کرد.
وی افزود: اما این موضوع مدتی است که فراموش شده است و البته اگر بازهم در دستور کار دولت و سازمان بورس بود، تأثیرگذاری آن بر بورس مشخص نبود.
گلستانی تاکید کرد: شاخص کل بورس تهران هم به هیچ حمایتی (بنیادی، تکنیکال) واکنش مثبت نشان نمی‌دهد که به این موضوع به بی‌اعتمادی سهامداران مرتبط است.
 
در معاملات روز دوشنبه بیست و چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، شاخص کل بورس ۳۱ هزار و ۹۶۵ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۶۱ هزار و ۲۰۶ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۱. ۴۶ درصد بوده است.
شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش ۱۲ هزار و ۷۲۲ واحدی در رقم ۷۱۶ هزار و ۱۴۲ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۱. ۷۵ درصد بوده است.
شاخص کل فرابورس با افت ۴۶۱ واحدی به رقم ۲۳ هزار و ۹۷۴ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش ۳ هزار و ۳۹۵ واحد به سطح ۱۲۹ هزار و ۴۰۹ واحد رسید.
 
روز دوشنبه برای یازدهمین روز متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۴۴۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. در مجموع ۱۱ روز معاملاتی اخیر ۲ هزار و ۲۰۹ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار حارج شده است.
امروز نماد خودرو (ایران خودرو) ، خساپا (سایپا) و دامین (داروسازی امین) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.
در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای وطوبی (سرمایه گذاری اقتصاد شهر طوبی) ، ولکار (لیزینگ کارآفرین) و کقزوی (شیشه قزوین‌) ، تعلق داشت.
 
امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۴۱۰ هزار و ۳۰۸ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۴۰۲ هزار و ۲۶۴ میلیارد تومان بود که ۹۸ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد.
ارزش معاملات خرد نیز با افزایش نیم درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۳ هزار و ۷۹۱ میلیارد تومان رسید.
 
در پایان معاملات امروز، تعداد نماد‌های مثبت ۱۰ نماد و تعداد نماد‌های منفی ۷۲۹ نماد بوده است. یعنی ۹۰ درصد نمادها قرمز بودند.
در معاملات روز دوشنبه، ۳۲ نماد صف خرید داشتند و ۱۱۷ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۳۶ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۷۳ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۲ درصدی به ۲۱۶ میلیارد تومان رسید./فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده