موشک هایی که می توانند بارها آمریکا را شخم بزنند-راهبرد معاصر

موشک هایی که می توانند بارها آمریکا را شخم بزنند

روزنامه آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی نوشته است که حتی اگر تسلیحات اتمی روس ها در ضربه ای تصادفی از میان برود، موشک های مستقر در زیردریایی های اتمی برای غیر قابل سکونت نمودن آمریکا اکتفا می کند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 22
کد خبر: ۲۳۰۲۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ ۲۸ سال از پایان جنگ سرد میان شوروی و آمریکا می گذرد، با این حال و با افزایش تنش های جهانی، به نظر می رسد که جنگ تبلیغاتی و رسانه ای میان طرفین که می تواند ابعاد نظامی به خود گیرد در سالیان اخیر افزایش یافته است.

 

جنگ سرد اصطلاحی است که به دوره‌ای از رقابت، تنش، و کشمکش‌های سیاسی و ژئوپلیتیکی بین بلوک شرق (اتحاد جماهیر شوروی و دولت‌های اقماری‌اش) و بلوک غرب (ایالات متحده و متحدان ناتو) بعد از جنگ جهانی دوم گفته می‌شود. مورخان در تاریخ شروع و پایان جنگ سرد کاملاً موافق یکدیگر نیستند، اما در دوره‌ی زمانی بین سال‌های ۱۹۴۷ دکترین ترومن (یک سیاست خارجی ایالات متحده که متعهد می‌شد به کشورهایی که در خطر سلطهٔ شوروی بودند کمک کند) تا سال ۱۹۹۱ فروپاشی شوروی نظر مشترک دارند.

 

اکنون و با تشدید رقابت طرفین در اقصی نقاط جهان، جدال مجددی در حال شکل گیری است. روزنامه آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی به بررسی توانایی اتمی موشک های مستقر در زیر دریایی های روسیه پرداخته است. در این گزارش آمده است که حتی اگر سایر نیروهای هسته ای روسیه «در حمله اول» از بین بروند، موشک های زیردریایی های اتمی این قدرت را دارند.

 

در این نوشته آمده است: « موشک های زیردریایی های اتمی روسی پروژه «بوری» قادرند آمریکا را به سرزمینی غیر قابل زیست و تهی از سکنه تبدیل کنند.»

 

تحلیل گر این روزنامه می نویسد: « هر یکی از شانزده موشک پی۳۰ «بولاوا» در زیردریایی ، شش کلاهک هسته ای با قدرت ۱۵۰ کیلوتن حمل می کند که تقسیم شده و اهداف مختلف را از بین می برند. این بدان معناست که یک «بوری» قادر است به شهر و پایگاه های نظامی واقع در فاصله بیش از ۵.۸ هزار مایل،۷۲ کلاهک هسته ای پرتاب کند که بر اساس قدرت مخرب ده برابر بمب پرتاب شده در هیروشیما است.»

 

به گفته ی وی در سال های جنگ سرد، زیردریایی های روسی پرسروصدا تر از زیر دریایی های غربی بودند و بدان معناست که آسیب پذیریشان بیشتر بود. این مشکل را  که در مقاله متذکر شده است در سال ۱۹۸۰ متوجه شدند ، زمانی که شوروی از ژاپن و نروژ فناوری برای ساخت زیردریایی پروژه «شوکا-بی» آورد ، زیردریایی که خفای صوتی آن یا «اسب کاری نیروی دریایی آمریکا»یعنی زیردریایی درجه لس آنجلس برابری می کرد.

 

اکنون مجهز شدن زیر دریایی پروژه بوری آنرا « بی صداتر» کرده و قادر است بدون جلب توجه با سرعت بیشتر نسبت به زیردریایی درجه اوهیو حرکت کند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده