کتابخانه‌های عمومی ایران چند عضو دارد؟-راهبرد معاصر

کتابخانه‌های عمومی ایران چند عضو دارد؟

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه بیش از ۱۱ میلیون نفر عضو کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور هستند، گفت: ۳۸۰۰ کتابخانه عمومی در کشور فعالیت می‌کنند که در منطقه اول هستیم.
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۲ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - 2024 January 28
کد خبر: ۲۲۵۶۶۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ مهدی رمضانی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات کتابخانه مرکزی استان قم برگزار شد، اظهار داشت: ۳۸۰۰ کتابخانه عمومی در سراسر کشور فعالیت می‌کنند که یک چهارم آن‌ها به صورت خصوصی و ۲۸۰۰ کتابخانه عمومی است که در منطقه اول هستیم.

وی افزود: در نسل جدید کتابخانه‌های عمومی تا ۶۰ خدمت ارائه می‌شود و توسعه خدمات سبب خدمت‌رسانی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: توسعه خدمت رسانی به کودک و نوجوان، خدمات هنری از جمله گالری در برخی کتابخانه‌ها، اکران فیلم‌های سینمایی و اتاق علم و کارگاه‌های مهارتی از جمله خدماتی است که در کتابخانه‌ها ارائه می‌شود.

رمضانی با بیان اینکه تکمیل کتابخانه‌های نیمه تمام در کشور مورد تأکید است، گفت: پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم ۳۰ کتابخانه سیار در کشور فعالیت می‌کردند که به ۵۰ کتابخانه رسیدیم و تلاش می‌شود در پایان دولت به ۲۰۰ کتابخانه سیار برسیم.

وی تصریح کرد: برای اینکه موضوع مطالعه را در جامعه افزایش دهیم باید تمرکز بر حوزه کودک باشد، به دستور رئیس جمهور تفاهم نامه‌ای توسط کتابخانه‌های کشور با آموزش و پروش شکل می‌گیرد که این موضوع مورد توجه قرار گرفته و به‌زودی اجرایی می‌شود. مسئله مطالعه در دنیا به موضوع خواندن تغییر پیدا کرده و فضای مجازی در این سند دیده شده است.

رمضانی بیان کرد: استان قم استان پرظرفیتی است و پس از تهران از نظر ناشران کتاب دومین استان در کشور است، بیش از ۴۳ کتابخانه در قم فعالیت می‌کنند و ۲۵ کتابخانه توسط نهاد کتابخانه عمومی اداره می‌شود و ۱۶ کتابخانه مشارکتی است البته تعداد کتابخانه‌ها بیشتر از این تعداد است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۱ میلیون نفر عضو کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور هستند، بیان کرد: ۳ میلیون نفر از این تعداد فعالیت دارند و کتاب امانت می‌گیرند، تلاش می‌شود همه مردم ایران به عضویت سامانه کتابخانه عمومی درآمده و با کد ملی بتوانند کتاب امانت ببرند.

۸۰۰ کتابخانه روستایی در کشور فعالیت می‌کنند

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه ۸۰۰ کتابخانه روستایی در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: ۷۰۰ کتابخانه در روستا‌های کشور زیر نظر نهاد کتابخانه‌ها فعالیت می‌کنند و تلاش می‌شود برای مناطق روستایی زیر ۲۵۰۰ نفر کتابخانه سیار ایجاد شود.

رمضانی عنوان کرد: یکی از اقدامات اساسی کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور تمرکز بر حوزه عشایری است و برای عشایر عزیز برنامه‌های فرهنگی مناسبی برگزار و طرح کوله کتاب برای آن‌ها اجرا شده است.

وی سرانه مطالعه در کشور را مورد توجه قرار داد و خاطر نشان کرد: عدد دقیقی در این زمینه وجود ندارد و براساس آمار صداوسیما سرانه مطالعه در کشور ۳۳ دقیقه اعلام شده است، شاخص‌های پیمایش مطالعه در کشور خیلی دقیق نیست و بر این اساس آمار‌هایی که ارائه می‌شود به صورت قطعی و کامل نیست. / تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده