دسترسی صلیب سرخ ارمنستان به قره‌باغ مسدود شد-راهبرد معاصر

دسترسی صلیب سرخ ارمنستان به قره‌باغ مسدود شد

صلیب سرخ ارمنستان امروز (دوشنبه) گفت، جمهوری آذربایجان دسترسی به قره‌باغ را مسدود کرده و همزمان با این مسئله، نگرانی‌ها درباره وضعیت انسانی در این منطقه در حال افزایش است.
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۲ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 19
کد خبر: ۱۹۰۲۱۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ زارا آماتونی، سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ارمنستان به خبرگزاری فرانسه گفت: از روز پنجشنبه هیچ حرکت تسهیل شده‌ای از طریق گذرگاه لاچین توسط صلیب سرخ انجام نشده است. ارسال دارو‌هایی که قرار بوده به بیمارستان‌های قره‌باغ برسند تا مورد استفاده بیماران بدحال قرار بگیرند، به حالت تعلیق درآمده‌اند.

چندی پیش نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفت که وضعیت انسانی در قره‌باغ "به طرز چمشگیری بدتر شده است. "

او افزود: ارسال غذا به قره‌باغ عملا متوقف شده و امکان انتقال بیماران به بیمارستان‌هایی در ارمنستان برای درمان وجود ندارد. اقدامات باکو ثابت می‌کند که جمهوری آذربایجان سیاست "پاکسازی قومی" را در قره‌باغ دنبال می‌کند.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دو کشور منطقه قفقاز اوایل دهه ۱۹۹۰ در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، برای کنترل منطقه مورد مناقشه قره‌باغ با یکدیگر درگیر شدند.

گذرگاه لاچین تنها راه ارتباطی ارمنستان با منطقه قره‌باغ است. در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ گروهی از مردم جمهوری آذربایجان که خود را "کارشناس محیط زیست" نامیدند، این گذرگاه را مسدود کردند؛ جایی که گروهی از صلحبانان روس در آن مستقر هستند. باکو مدعی شد که قصد ندارد هیچ راهی را مسدود کند و خودرو‌ها می‌توانند به آزادی در هر دو سوی این گذرگاه حرکت کنند.

این گذرگاه تنها مسیری است که ارمنستان از طریق آن می‌تواند غذا، سوخت و ملزومات دارویی را به ساکنان ارمنی قره‌باغ برساند؛ منطقه‌ای که حدود ۱۲۰ هزار قوم ارمنی ساکن آن هستند. قره‌باغ که به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته شده، دارای جمعیت عمدتا ارمنی است و مکررا دو کشور بر سر آن درگیری‌هایی داشته‌اند.

در ماه آوریل، جمهوری آذربایجان یک ایست بازرسی مرزی را در ورودی گذرگاه لاچین ایجاد کرد؛ گذرگاهی که تنها راه ارتباطی ارمنستان با منطقه قره‌باغ است. / ایسنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده